lesgeven door leerlingen

John Bijl - D66 johnbijl at D66.NL
Sat May 10 12:42:57 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En reken maar dat dit een goed idee is! Dit houdt mij al tijden bezig.

Misschien eerst een toelichting. Ik ben opleidingskundige. Dat betekent dat
ik opleidingen, cursussen, studieboeken en workshops 'maak'.
Leerinterventities met een geite-wollen-sokken-woord. Een van de eerste
dingen die mij is geleerd dat klasikaal verhaaltjes opdreunen - frontaal
lesgeven - een van de meest ineffectieve methodes is. Mensen zelf dingen
laten ontdekken is, ongeacht de stof vaak veel effectiever. Dat ontdekken
kan je sturen. Met boeken of opdrachten, door ze nieuwsgierig te maken of
door ze een paar aanwijzingen te laten geven door iemand die er nét effe
iets meer van weet. En daar heb je geen 4 jaar PABO voor nodig. 'Oudere'
leerlingen zijn daar uitermate geschikt voor. En het is ook nog goed voor
hun ontwikkeling van dfe zogeheten sociale competenties.

Voor het basisonderwijs wordt hier op de vernieuwende instelling 'Iederwijs'
(http://www.iederwijs.nl/algemeen/index.html) in Schoonhoven al driftig mee
geëxpirimenteerd. Op deze school zijn er geen 'groepen' meer maar zitten
alle leerlingen van iedere leeftijd gewoon door elkaar in een klas. En op
die manier worden alle gelederen bij het leerproces betrokken. De jonge
kinderen zien hoe ze worden, de oudere zien hoe ze waren. En dat lijkt een
belangrijke toevoeging te zijn aan de ontwikkeling van het kind in
zelfverantwoordelijke volwassenne.
Het is alleen nog te vroeg om te zeggen hóe effectief zo'n oplossing is. De
school bestaat sinds laat 2000 dus is er nog geen ervaringen met
startkwalificaties, maar het is veel belovend.

Ik zou voorstellen dat het nieuwe kabinet - wat op deze lijst ons al
dierbaar is - ruimte maakt voor meer van dit soort kleinschalige
onderwijsexpirementen. Onderwijs kan namelijk ook nog wel een
kennisinnovatieimpuls gebruiken. Uitgangspunten als competenties en nieuwe
lervormen krijgen nu maar moeilijk voet aan vaste grond op scholen, met
namen om dat de meeste scholen dit soort tijd en energie en lange adem
vretende ontwikkelingen er maar effe bij moeten doen. Op de basisscholen
laat het harnas van het studiehuis sowieso maar weinig toe. Dat moet dus
anders.

Jasper schreef ook nog:
> Alleen een beetje jammer dat ik het onderwijs niet in wil.

Jammer voor jou, of jammer voor het onderwijs? :-)

Groet,
John