Kenniseconomie, Baumol en ouder worden

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri May 9 21:25:20 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John,

En als de verplichte/vrijwillige pensioenering dan toch wat naar
achtergeschoven wordt, ben ik voor de suggestie van Marcel van Dam, zoals
vorige week in het Lagerhuis verwoord: ieder kalenderjaar moeten de
65-plussers een maand langer doorwerken, tot over 24 jaar de 67 jaar is
bereikt. Er zit ook wel een zekere logica in: Toen in 1957 de AOW-grens op
65 jaar werd gezet, was de gemiddelde leeftijd 68 (overall, als ik me niet
vergis). Dus nog drie jaar de tijd voor borrels na de gemeenteraad!
Inmiddels loopt hij naar de 78. Met 67 hebben we nog 11 jaar voor de krasse
knarren. Wel zou ik het wenselijk vinden dit ook te relateren aan iemands
arbeidsverleden, bijvoorbeeld macximaal 40 jaar/ 45 jaar gewerkt moeten
hebben, voor de pensioenering ingaat.

Groet,

Tjerk