Uitleveringsverdrag

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Fri May 9 14:16:52 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink schreef:

> Ik denk eerder dat het onvermijdelijke ondergraving van de nationale
> souvereiniteit (en nationale identiteit zoals iedereen met zich
> meedraagt) weinig populair is als niet overduidelijk is wat
> er tegenover staat.

Precies, dat dus: Door de gebrekkige aandacht is niet overduidelijk wat
er tegenover staat, en wie verantwoordelijk is voor besluiten die als
negatief ervaren worden. En dat laatste zit hem vaak (ik zou zelfs
zeggen: meestal) in het krampachtig vasthouden aan allerlei
nationale-soevereiniteitssymboliek (rol en bestaan van de Raad van
Ministers) die in feite dient om democratische controle te ontlopen.

Maar dat zit hem dus niet in "Brussel". Het democratisch gat van Europa
zit in Den Haag (en in de andere hoofdsteden).

> Solana (als "EU reresentative") associeer ik nou niet bepaald met
> 'nationale politiek'. Wie er in Brussel nou in welke hoedanigheid
> rondloopt, tja, dat is voor velen (en mij dus ook) een pot nat.

Klopt, en dat is precies het probleem, dat "Brussel" voor zovelen een
pot nat is. Solana mag dan in Brussel zitten, maar hij is aangesteld
door de nationale regeringen en alleen aan hen verantwoording schuldig.
Niet aan de Commissie, laat staan aan het Europees parlement.

Overigens had geslapen ik alleen maar aangenomen dat Solana erbij
betrokken was omdat dat lijkt te passen in zijn rol als Hoge
Vertegenwoordiger voor het buitenlands beleid. Na nadere bestudering van
de stukken krijg ik eerder het idee dat het Grieks voorzitterschap, dus
regeringen zelf, hier de leidende rol hebben.

> De tweede kamer heeft hopelijk toch nog wel plannen om te corrigeren
> hoop ik? Voor zover Nederland iets kan tenminste.

Nederland kan zeker iets, namelijk veto-en (hoewel, er schijnt wel enige
discussie te zijn of dat kan - ik kan me echter bijna niet voorstellen
dat een nationaal veto hier niet geldt). Alleen moet Nederland dat dan
wel willen, en dat is nog helemaal niet zo zeker. Donner denkt dat het
allemaal om meevalt met dat verdrag, en wil gewoon wachten tot het
misloopt om te zien wat de rechter er dan van zegt. Dat verdrag is dan
natuurlijk al gesloten. Het CDA steunt de eigen minister in zijn
analyse, de VVD twijfelt, D66 is gelukkig fel tegen. De positie van de
LPF is echter onbekend, en zoals we weten is die partij niet
buitengewoon gehecht aan het beschermen van burgerrechten. En CDA, VVD
en LPF hebben samen een meerderheid in de Kamer.

/Herman

Herman Beun                       http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*