kenniseconomie

Maarten Bessem maarten at BESSEMENPARTNERS.NL
Fri May 9 11:59:50 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<W.E.vandeGriendt at BSK.UTWENTE.NL> wrote:

>Dat betekent dat de industrie en
>dienstensector veel meer geld moet gaan verdienen om er voor te kunnen
>zorgen dat we alle zorg wel kunnen blijven betalen en hier komt de
>kenniseconomie juist wel goed van pas. Met behulp van kennis is de
>arbeidsproductiviteit en winstgevendheid van de productie en diensten
>sectoren van de economie wel (hopelijk) zodanig te verbeteren, dat we het
>ons kunnen veroorloven om meer mensen aan het bed te zetten.
>Met deze andere kant van het verhaal erbij, slaat de weegschaal weer door
>naar het investeren in kenniseconomie.

Mark,

Jouw theorie is wel enigzins utopisch.

Je stelt doorredenerend dat het mindere aantal mensen dat dan werkzaam zal
zijn in die kennissectoren die geld opleveren, niet alleen hun
productiviteit zover moeten verhogen om in totaal net zoveel "op te halen"
als thans door het huidige aantal participanten, doch dat de stijging veel
groter moet zijn omdat de kosten van de zorg explosief zullen stijgen.

Wel ben ik het met je eens dat wij geen keuze hebben dan deze weg zo goed
mogelijk te bewandelen, maar ik denk niet dat die wedstrijd te winnen is.
Vandaar dat ik mijn opmerking bij mijn eerste mail hierover herhaal: dat
dit toch zal betekenen dat we collectief heel wat stapjes terug zullen
moeten doen.

Bovendien stijgt de emigratie ook, men zegt vanwege het slecht weer, maar
volgens mij heeft het alles te maken met de aanstaande inkomens druk en de
enorme belasting die dit zal leggen op de werkenden.

Maarten Bessem