Overheid bedriegt

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu May 8 07:57:29 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Paars en neolib bracht ons ook de gekte met het privatiseren van
sociaal-culturele voorzieningen. Bijvoorbeeld, FC Utrecht. Voor een gulden
kreeg die club een kompleet stadion (waarde voorzover ik herinner rond de
vijf miljoen), op voorwaarde dat ze zichzelf zouden bedruipen, zoals Appie
Hein.

Als echte bobo's ging de club stoer doen, samen met de rest van het betaald
voetbal. En de EU verbood als stimulans tot neolib dat overheden voortaan
direct zouden steunen. En ja, in het wilde kapitalisme vallen slachtoffers,
ongeacht de sociaal-culturele functie. Ik dacht dat de helft van de
eredivisie op omvallen staat.

In Utrecht gaat de gemeente 25 miljoen euro (55 miljoen gulden) lenen FC
heeft 40 miljeon schuld), nee niet direct maar indirect via de aannemer en
toekomstige "eigenaar" van het stadion (die zijn bezit wel als borg aan de
gemeente moet geven, want officieel moet het geld natuurlijk wel terugkeren
naar de belastingbetaler.

Wat zal het einde van het liedje zijn: de bouwer kan over een jaar z'n
aparte bv-tje niet overeind houden omdat debiteurs niet willen toegeven, en
de gemeente komt dan voor een boekhoudkundige schuld van meer dan 45
miljoen euro te staan terwijl de club en stadion prive-eigendom zijn en
blijven.

Kijk dat is nou neolib - puur bedrog. Ik hoop dat de lokale fractie althans
keihard dit bedrog aan de kaak zal (blijven) stellen.

Henk Vreekamp, Utrecht.