Referendum?

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed May 7 16:43:18 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lui,

Mag ik de poststemmingskwestie nog eens opwarmen:

Ik heb de nodige reserves aangaande een partijreferendum over een
regeerakkoord maar ben het wel met de voorstanders eens dat het
een veel beter instrument is dan enkel een partijcongres waar
tijdgebrek heerst en waar bobo's zalvende woorden spreken zonder
veel antwoorden te (kunnen) geven. ('k mocht zelf op het laaste
congres meemaken hoe gladde Pechtold een kritische vraag van mij
over LB-bestuurders-voordrachten beantwoordde met nietszeggende
gemeenplaatsen, reacties in de wandelgangen: goed dat je het eens
zegt maar het helpt natuurlijk geen donder). Men zal, als het meezit,
enkele mensen hun zegje laten doen en dat is het dan.

Daar ik vanavond een vergaderinkje heb waar het extra congres ook
aan de orde komt (en waar een van die gestaalde groningers ons
utrechters meent te moeten komen bijpraten :-)) heb ik aan de
poststemmingbepleiters nog een paar aanvullende vragen:

-- Wij zijn voor een correctief referendum en verwerpen een
   raadplegend referendum. Hoe verhoudt zich dat met het voorstel
   daar de beoogde poststemming slecht raadplegend kan zijn?

-- Ik heb altijd gevonden dat met een referendum moet houden onder
   al de mensen die het aangaat. Inzake een regeerakkoord zou dat dus
   betekenen: alle Nederlanders en niet een stel partij leden. (ik
   heb dan ook altijd wat moeite met al die referenda in EU-lidstaten
   over verdragskwesties, waarom bepalen bv. Ieren voor mij of Polen
   mogen toetreden, etc. Europees organiseren die handel.)

-- Een 'Nee' als poststemmingsresultaat draait de partij zeer wel
   mogelijk de nek om. Geldt hier: volg je principes en damn the
   consequences?

-- Een 'Nee' als poststemmingsresultaat verlengt de regeringsloze
   periode in Nederland mogelijk weer met enkele maanden. Is dat
   verantwoordelijk gedrag als je eerst wel serieus de onderhandelingen
   ingaat?

Op het gevaar af bij Henk Vreekamp als antidemocraat door de mand te
vallen ( :-) ) vraag ik me af wat ik met een referendum moet waar je
niet met goed fatsoen 'nee' in kunt stemmen? (ookal neig ik naar
'nee' zolang ik te weinig positieve signalen ontvang inzake onderwijs
en financieel-economische insteek)

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |