Districtenstelsel en gekozen premier?

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue May 6 20:57:10 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman en Mark,

Ergens gaat jullie discussie en informatieuitwisseling mijn begrip te boven.
Als ik eens uitga van het principe van de utjämingsmandaat (met een
aquavitje, lijkt me een verfrissende vernieuwing) in de navolgende
constellatie: iedere kiezer krijgt twee stemmen, een voor de landelijke
lijsten en een voor de regionale districtskandidaat. Per district komt er
een, of twee of drie regionale districtskankandidaten in het parlement
(vooruit. laten we de Eerste Kamer dan ook meteen meenemen, de huidige
verkiezing daarvan kan al helemaal niet meer). Dat aantal is dus een vast
gegeven (bij  25 districten in de omvang van de huidige politiedistricten
worden er dus 25 of 50 of 75 leden rechtsreeks via de districten gekozen) en
de rest van de zetels wordt via de evenredige vertegenwoordiging gekozen via
een kiesdeler, waarin alle uitgebrachte stemmen, dus zowel via de regionale
districten als de evenredige lijst, meetellen. Volgens mij moet je dan
altijd op 150 zetels kunnen komen, met daarin alle regionale kandidaten,
aangevuld en zo je wilt ut gejämint via kiesdeler en restzetels met de
overige kandidaten op de ingediende lijsten.

Wat doe ik hier fout?

Groet,

Tjerk