Districtenstelsel en gekozen premier?

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Tue May 6 17:20:29 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek schreef:

> Zoiets als die U(e?)berhangmandate [...]

Ja, daar moet je mij niet op aankijken! ;-) Ik typ altijd keurig alle
diakritische tekens, maar de mailinglist sloopt die er iedere keer uit
bij het doorsturen...

> [...] heb je inderdaad nodig om evenredige
> vertegenwoordiging te garanderen.

Nee, dat staat toch wel los van elkaar: Slechts de helft van de zetels
wordt via Direktmandate toegewezen, dat betekent dat je de andere helft
van de zetels kunt gebruiken om de proportionaliteit te "herstellen". In
principe moet dat genoeg zijn: in Zweden wordt een veel groter deel van
de zetels direkt gekozen (in meerzetel-districten) en zijn maar 39 (van
de 349) zetels gereserveerd voor het herstellen van de proportionaliteit
(utjämningsmandat). Bij mijn weten levert dat in de praktijk geen grote
vertekeningen op (waarbij het natuurlijk wel helpt dat in Zweden de
districten tussen de 2 en 17 zetels groot zijn).

De Duitse Überhangmandate zijn er niet om de proportionaliteit te
garanderen, maar om te garanderen dat gekozenen met een Direktmandat
niet het slachtoffer worden van het feit dat hun partij niet genoeg
partijzetels haalt. De reden dat Überhangmandate in Duitsland nodig
zijn, is dat kiezers in Duitsland hun kandidaatstem en hun partijstem op
verschillende partijen kunnen uitbrengen. In Zweden is dat niet zo, wat
kiezers natuurlijk minder keus geeft - maar daar ontstaat het probleem
dus ook niet.

/Herman

Herman Beun                       http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*