Procedurele discussie of nieuwe ideeen?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue May 6 11:58:34 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Even een reality check: we weten allemaal dat de partij in meerderheid
de partijleiding gaat volgen, dus de discussie over referendum en/of
congres is redelijk academisch en ook wel een beetje steriel. No offence
intended :-)

Wat wel belangrijk is volgens mij, is dat CDA-VVD nogal blijk geven van
ideeenarmoede, en dat dat veel ruimte schept voor creatieve, nieuwe,
praktische, ondogmatsche, hout snijdende ideeen. Als er een sfeer is van
constructief met elkaars voorstellen aan de slag willen gaan, dan is NU
dus het tijdstip om dat proces te voeden.

Vernieuwing is tot holle kreet geworden, er wordt toch te weinig buiten
bestaande kaders en lang geleden betrokken stellingen gedacht.

Zo heb ik toch het idee dat wat D66 naar voren schuift qua bestuurlijke
vernieuwing (referendum, districtenstelsel, direct gekozen
functionarissen) gewoon nooit genoeg doordacht is om echt overtuigend
positief uit te werken.

Nou heb ik niet bepaald veel feedback gekregen op al mijn voorstellen
(afschaffing openbaar vervoer, internet democratie, burger als
beschermer van medeburger, ander stakingsrecht, onafhankelijke databse
voor privacygevoelige gegevens, generieke wetten/regels, enz) en dat zal
wel komen omdat ze nog niet goed genoeg waren, maar er zitten hier vast
veel slimme mensen met nog betere ideeen.

Dus, ga uw gang zou ik zeggen!

Bart Meerdink