Poststemming: yes ! (was: Poststemming: no !)

Mon May 5 12:30:23 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl> en ik zitten elkaar weer
 eens lekker in de haren. Fritz noteert zojuist:
>Marc, beargumenteer nu eens een keer waarom slechts de leden van De Partij
>zouden moeten bepalen wat vrij door het volk zelf gekozen
>volksvertegenwoordigers in meerderheid en compromis moeten besluiten.

 Ik zou haast zeggen: beargumenteer waarom de vertegenwoordigers, als ze
 een enorme draai maken die in den lande niet erg wordt begrepenen en die
 in de media volkomen belachelijk gemaakt wordt, geen verantwoording zou-
 den afleggen aan de partij waarvoor ze in de Kamer zitten (hopelijk geef
 ik jou mening daarmee goed weer). En dat inhoudelijk, niet formeel.

 Overigens bestaat er geen enkele verplichting om aan een kabinet mee te
 doen. Men maakt die keus toch echt zelf.

 Frits:
>Jij tot mijn niet geringe verbijstering:
>Als er een accoord ligt, dient de (sec) partij een standpunt in te nemen.

 Waarom zou men niet mogen oordelen ? Gaan we met de armen over elkaar
 zitten ? Stemmen we met alles in, ongeacht wat ?

>Ik heb beargumenteerd waarom die volksvertegenwoordigers dat zelf moeten
>doen, naar de letter (formeel) en juist ook de geest van onze
>representatieve democratie,

 Ja, dat weet ik ook wel. Er is geen verplichting; maar daar gaat het dus
 niet om. Er is ook nog zoiets als fatsoen. Degene die op D66 gestemd heeft
 die kijkt niet naar de wet, die kijkt of hij/zij dit met z'n stem gewild
 heeft. Zoneen, dan stemt men dus de volgende keer op een linkse partij.

>Ik vind het prima als (...) Maar niet Politbureau's of andere
>orgaantjes van parijtjes die zichzelf ongevraagd tussen het volk (demo) en
>haar vertegenwoordigers (craten) manipuleren.

 Kennelijk. Maar waarom mogen de vertegenwoordigers van D66 iets doen
 waarover de leden zich niet mogen uitspreken ?

>De draai (compromissen) die het volk zijn vertegenwoordigers moet laten
>maken is inherent aan een meerpartijenstelsel.

 Hoezo ? Er is toch geen *verplichting* om met neo-conservatieven mee te
 regeren ? Men doet 't toch zelf ?

 Als ik zeg dat alle leden van D66 zich over het bereikte resultaat zouden
 moeten kunnen uitspreken, zegt Fritz:
>Alle leden is een gotspe. Het hele politbureau of de hele partij is net zo
>erg, departij is niets in de democratie, slechts een vehikel om prorgramma's
>en lijsten op te stellen, het gaat om het volk en haar eigen
>vertegenwoordigers zelf, die zijn niet ons intellectuele eigendom en hoeven
>niet naar onze ledenpijpen te dansen, dat mojgen ze zlefsniet, zehebben hun
>iegen verantwoordelijkheid, anders zijnze geen knip voor de neus waard en
>zpouden ze zich niet eens hebben mogen kandideren.

 We praten kennelijk langs elkaar heen. Ik begrijp jouw stellingname niet
 (lijkt me haaks te staan op waar D66 altijd voor gestaan heeft) en jij de
 mijne niet (ik ben in deze een maoist, stalisnist of zoiets, als ik je goed
 begrijp en zeg ddaarmee dus ook iets dat haaks staat op...).

 Maar goed, het oordeel, laat staan de correctie, komt er niet. Dat is me
 wel duidelijk. Dat kan dus zeer ernstige gevolgen hebben voor onze partij.
 Ik hoop dat men zich daar wel van bewust is... de D66-kiezer zal immers
 WEL oordelen.