Lid blijven van D66 of niet ?/ Gemengde raadpleging

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri May 2 10:31:19 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maarten Bessem wrote:

> [...]
> en A.P. zei gisteravond in Nova (wat is die man glad zeg) dat een
> partijcongres beter is dan een referendum omdat dat de mogelijkheid biedt
> het allemaal nog eens "goed uit te leggen". De algemene kritiek is dat als
> de leden van de D66 zich over een voor of tegen gaan uitspreken, dat dan
> feitelijk 13.000 nederlanders mogen bepalen of dit kabinet er komt. Geen
> goed idee. Als dit over gelaten wordt aan een partijcongres zijn het er
> zeker nog minder. Ik sluit bij mij aan bij de woorden van de één van
> Zeeuwse D66 in de Nova uitzending die stelde dat de fractie autonoom moet

Ik vind dat Boris Dittrich het congres moet kunnen overtuigen, dat geeft
een eensgezinde, gemotiveerde partij en een goede start van de coalitie.

Blijkt dat overtuigen dan niet te lukken (tegen mijn verwachting), dan
hebben ze zich laten inpakken en ben ik er ten volle van overtuigd dat
het congres gelijk heeft en dat regeringsdeelname onverstandig is. Niet
aleen voor D66 (zo kortzichtig zijn we niet) maar uberhaupt. Dus niet
13000 Nederlanders beslissen, ook geen 6 Nederlanders, maar (+/-)
500-1000 op een goed congres.

> [...]
> richting van de partij en zal voor deelname kiezen. Sommigen van ons zullen
> afhaken als lid, maar andere kiezers in Nederland zullen het moedig vinden
> en lid worden van de D66. We passen nu zelfs in het plaatje van de
> twijfelende LPF-er.
>
> Ik zal niet pleiten voor een partijreferendum en ik ga ook niet naar het
> congres om verder gekleineerd te worden. Ja Kees, je hebt gelijk, ik heb
> dat in eigen hand. Ik ga als een grote jongen bepalen of de handelswijze
> waarmee de fractie thans richting geeft aan de D66 te vereenzelvigen is met

De clou van een referendum is de eraan voorafgaande discussie, en juist
daarvoor is gewoon te weinig tijd. Als er een accoord is moet het daarna
geen weken duren voordat bij D66 de witte rook opstijgt (en dan *daarna*
nog een conggres?). Dan maar proberen op het congres alle stemmen recht
te doen en de retoriek wat te beperken.

Bart Meerdink