Niet overdrijven: partijgenoten stappen op

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Thu May 1 17:05:06 CEST 2003

Beste Lijsters,

Over 15 mld bezuinigen wordt ik niet enthousiast. Ik zie er de economische logica niet van in. Ik betwist het einddoel van geen staatsschuld en een statsschuld in een bandbreedte van 35-40% van het BNP is alleszins beheersbaar. Ik zou voor een structureel tekort van 1% op de begroting pleiten en dat beperkt aanzienlijk de omvang van de bezuinigingen. Ook dan kan er meer dan 700 mln naar onderwijs, ook kan onderwijs ook gefinancierd worden via specifieke lastenverlichting.

Op dit punt blijf ik op mijn standpunt.  Dank je Henk. Balkenende is een fetichist en die moet je niet als regeringsleider hebben. Maar ook hie ziet door het bos de bomen niet meer.

Er is meer gezegd in commentaar op mijn insteek. Mark Giebels heeft het ook over drugsbeleid, europa, landbouw en milieu. Over dat laatste: de niet deelname van LPF haalt de grootste onzin weg (kwartje van kok er af en zo...).  De bezuinigen op aankoop van natuur is geen ramp: je kunt (conform ons VP) ook particulieren een beheerstaak geven: biedt ook meer varieteit dan de moeras/heide/naaldbomen terreur van staatsbosbeheer. Wat Europa aangaat geloof ik niet dat vvd en cda anti-europees zijn, wel dat ze leiden aan europese bloedarmoede. Maar wij kunnen baat hebben bij wat meer nuchterheid in onze visie. Drugsbeleid: wal keert het schip een restrictief beleid is onhaalbaar of gaat ten koste van belangrijkere zaken. Tenslotte heb ik het gevoel dat euthanasie en homohuwelijk niet ter discussie wordt gestild. Wij waren op het immaterieel vlak toch uitgeregeerd (ik heb geen nuttig voorstel meer vernomen vanuit de partij in deze).

VRGR Michiel