Lid blijven van D66 of niet ?

Kees van Loon k.vanloon at WANADOO.NL
Thu May 1 09:03:55 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ook Joris, je legt verkiezingsprogramma voor en je idealen en het gaat niet
over wat puntjes, maar kernpunten binnen te halen. Je noemt het CD, maar de LPF
werd al bij voorbaat in het recente verleden uitgesloten. Als je kijkt naar
leefbaar Rotterdam, waarin Fortuyn wel een groot aandeel had waren de
vooroordelen wel te voorbarig en we zijn in Nederland erg goed mensen in hokjes
te duwen terwijl ze daar niet thuishoren. Fortuyn stelde generaal pardon voor
voor alle witte illegalen ook al in zijn boek te vinden. Over de islam dacht
hij wel ongenuanceerd, maar ook daar moet je in discussie mee gaan en uit
onderhandelen. Toen de CD werd genegeerd ontstond een grote partij. Toen het
Vlaams Blok bestreden werd door cordon sanitaire groeide ze en groeide ze maar.
Dus waarom strijd je niet voor je kernpunten en neem risico's dan risicoloos
gedrag te nemen wat averechts werkt. Blijkt uit de gehele geschiedenis. Er ligt
op het ogenblik geen strategisch akkoord, dat moet allemaal uitgewerkt worden
en besproken worden.
Wij zijn altijd voorstander geweest van herziening WAO, gezondheidszorg, over
integratiebeleid hebben we standpunten bepaald en daar zal nog veel aan
veranderd moeten worden, over grotestedenbeleid zal nog veel gepraat moeten
worden. Veiligheid willen we ook meer agenten op straat, maar zal de
preventieve kant ook aangepakt moeten worden. Elke partij weet dat er bezuinigd
moet worden, wat betreft ons bijvoorbeeld op defensie. Ook het sociale karakter
zal goed geregeld moeten worden.

Nee inderdaad we zijn er nog lang niet, de verkennede fase is bijna achter de
rug,m aar zeker zal er een dobbertje gevochten moeten worden.

Ik ben niet tegen een partijreferendum, maar ik zie ledenraadpleging en
volksraadpleging veel breder dan de beperkingen van een referendum. Zulke
discussienetten, debatteren op congressen, op ledenbijeenkomsten kunnen veel
beter de argumenten heen en weer geslingerd worden. Kunnen de emoties beter
begrepen worden dan een briefje. Ik kan me nog een referendum in Rotterdam
herinneren over deelgemeenten en de stadsregio. De meeste inwoners
interpreteerden het als opdeling van Rotterdam. Je ziet dat verhouding
deelgemeenten en gemeenten steeds ter discussie staat. Dit was het effect van
een referendum. Multi-interpretabel.

Een regeerakkoord heeft vele punten; hoe giet je dat in een referendum. Wie
daar antwoord op heeft wint de prijsvraag.

Ik heb nooit gezegd wees gerust heb vertrouwen. Maar we werken toe aan een
resultaat. Is het resultaat niet voldoende dan moeten we nee zeggen. Ik wil wel
eerst het resultaat lezen dus het akkoord alvorens ik ja of nee zeg. Nee ook ik
geef geen blanco cheque, maar ik kan dat beter op het congres doen of via
andere moderne materiaal.

Groeen Kees van Loon