Margaritagate: AIVD

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Fri Mar 7 14:20:39 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting Henk Elegeert <HmjE at home.nl>:

> http://www.aivd.nl/asp/get.asp?
xdl=../views/aivd/xdl/Page&VarIdt=00000047&SitIdt=00000062&ItmIdt=00011517

> "
> In te zetten middelen
>
> De AIVD beschikt over een aantal middelen, ook wel bijzondere
> bevoegdheden genoemd, die kunnen worden gebruikt om onderzoek
> te doen naar personen en organisaties. Enkele van deze
> bevoegdheden zijn: volgen en observeren, de inzet van agenten en
> het aftappen van telecommunicatie. (De AIVD heeft geen
> aanhoudingsbevoegdheid.)
>
> De bevoegdheden van de AIVD zijn alle in de wet geregeld en
> worden, omdat daarmee een inbreuk wordt gemaakt op de privacy
> [...]

Leuk Henk,

Maar waar we het nu over hebben is het gedrag van de voorganger van de AIVD, de
BVD. Zijn de regeltjes soms veranderd bij de omzetting van BVD in AIVD?
Wat zijn de bijzondere bevoegdheden waar ministeriele toestemming voor nodig is?

Allemaal leuke vragen voor onze tweede kamerfractie.
Ik vind overigens dat Thom de Graaf dit in diverse interviews gisteravond op TV
goed oppakte!

Ernst Debets/
Zaanstad