Margaritagate

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Fri Mar 7 14:11:16 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at science.uva.nl>:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dit soort dagen blijkt maar weer eens wat voor een afschuwelijke
> krant de Telegraaf is en hoe walgelijk de pseudo-discussie over
> 'normen en waarden'.
>
> Eerst stelde het verhaal van de van Zuderwijntjes 'niets voor' en
> 'was er geen GSD-dossier', toen bleek dat er toch een kern van
> waarheid in zat betrof hetzelfde verhaal 'majesteitsschennis'
> en vroeg Oudkerk het GSD dossier op, toen was er niet gespioneerd
> maar zat er ergens bij de RVD een schoefje in de muur, toen
> spioneerde de BVD maar 'dat was zeer op z'n plaats', toen bleek
> [...]

Deze hele situatie kan het bigin van de ondergang van de monarchie zijn.
Het meest schokkende vind ik nog dat de inlichtingendienst gewoon zijn gang kan
gaan in opdracht van het kabinet van de koningin zonder dat de verantwoordelijk
minister (BiZa) over een dergelijke opdracht ingelicht wordt. Gevolg is dat nu
Balkenende en Remkes door het stof moeten het feit dat hun voorgangers (Kok, De
Vries/Peper)hebben zitten slapen.

Is de macht van het Koninklijk huis dus toch groter dan hij bij een
constitutionele monarchie eigenlijk moet zijn?

Ernst Debets
Zaanstad