god

Frans Vermeer fv at KW.NL
Sat Jun 21 12:13:59 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:50 +0200 21-06-2003, Herman Beun wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Omdat Balkenende heeft gemeld dat dit kabinet geen proefballonnetjes
ga ik ervan uit dat dit eerst in het kabinet besproken is,

De volkskrant meldt:

Voor premier Balkenende tellen de zinnetjes in de preambule van de
nieuwe constitutie. Want daarin dient 'een verwijzing naar de
tradities van de joods-christelijke samenleving te worden opgenomen'.
De inleiding volstaat nu nog met een nogal vage verwijzing naar de
'religieuze' wortels van Europa.

Van de Nederlandse premier moet die verwijzing expliciet christelijk
zijn, een mening die hij deelt met de Poolse bisschoppen. Die
vergeleken Giscard gisteren met Chroesjtsjov die God dood had
verklaard. 'Dat is geen erg christelijke vergelijking', reageerde
Giscard gisteren. Ook de Poolse, Spaanse en Italiaanse regeringen
willen God in de inleiding genoemd hebben. 'Als we dat niet doen,
ontkennen we een feit uit de Europese geschiedenis', aldus de
Italiaanse minister Franco Frattini.