god

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Fri Jun 20 22:53:40 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Frans Vermeer schreef:

> Ik hoor net op rtl4 dat Balkenende en dus ook D66 heeft
> voorgesteld om God in de eurepese grondwet op te nemen.

Ik heb daar in andere media nog geen bevestiging van gevonden.
Balkenende zal zich positief hebben uitgelaten over deze oproep van zijn
partijgenoten uit een aantal andere landen. Hoogstwaarschijnlijk gaat
het om een prive-initiatiefje. Aangezien de onderhandelingen pas in
oktober beginnen is er op dit moment nog geen officieel
regeringsstandpunt. Omdat zowel VVD als D66 zich nogal ongemakkelijk
voelen met dat God-gedoe, verwacht ik trouwens geen grote rampen wat dit
betreft.

En dan nog. De huidige tekst stelt in de preambule o.a.: "Geinspireerd
door de culturele, religieuze en humanistische tradities van Europa die
nog steeds deel uitmaken van zijn erfgoed, en in de samenleving een
beeld hebben verankerd van de centrale rol van de menselijke persoon en
zijn onschendbare en onvervreemdbare rechten, alsmede van de
eerbiediging van het recht[...]". Daar lijkt me niks mee. Sterker nog,
het is feitelijk en filosofisch juist. Op deze manier geformuleerd ben
ik er voor om die religie er in te laten staan.

Een partij als de SGP heeft in artikel 1 van zijn beginselen: "De
Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) streeft naar een regering van ons
volk geheel op de grondslag van de in de Heilige Schrift geopenbaarde
ordening Gods en staat mitsdien voor de handhaving van het onverkorte
artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis." Met dat soort
exclusiviteit in de Europese Grondwet zou ik een groot probleem hebben.
Maar zoals het er nu staat niet.

Herman Beun                       http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*