[Links-rechts]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Jun 13 09:06:42 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal eens, Tjerk. Ik vond dat commentaar ook nogal ouderwets, nostalgisch
zelfs, heimwee naar een overzichtelijke links/rechts wereld.

Zelf voel ik me veel meer thuis bij de indeling: vasthouden aan wat we
gisteren hadden versus opbouwen wat we morgen willen. Behoudend versus
vernieuwend - maar dan dus net andersom. Het enige wat van de 'linkse'
oppositie is gehoord is dat de verworvenheden van gisteren (1 miljoen mensen
in de wao, wachtlijsten, verstikkende bureaucratie, melkertbanen) moeten
blijven wat ze zijn. Géén oplossing voor al die zaken waar we juist wel naar
oplossingen moeten zoeken. Het ging ook helemaal niet over de problemen (bij
Halsema, of Bos, of Marijnissen), het ging alleen maar om het vasthouden aan
de erfenis van gisteren - inclusief een hoge staatsschuld, inclusief
verslaving aan de afhankelijkheid van subsidies en ambtenarij. Bij ons gaat
het om het sterk maken van mensen, om het vernieuwen van de economie en de
samenleving, om zeggenschap, om toekomst.

Links? Rechts? Ik kan er niks meer mee. De fractie en de bewindslieden zullen
jou niet in de rechtse hoek brengen. Maar ook niet in de linkse. Ze brengen je
wel in de hoek van de verantwoordelijkheid, van vernieuwing en van dualisme,
van democratie en perspectief. Dat is misschien moeilijker dan het vertrouwde
links/rechtsschema. Maar ik ben ervan overtuigd dat niet het ontlopen van
verantwoordelijkheid, maar het nemen ervan en het dáárin verstandig en met
gevoel voor mensen en sociale verhoudingen keuzes maken, op de steun van
mensen kan rekenen.
Laten we niet met schaamte, maar met trots laten zien wat we kunnen.

Groeten,

Bert Bakker.

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Demo-Locs,

Ik zag net een kort verslag van het debat over de regeringsverklaring van
Balkenende II op RTL 4. Volgens de commentator was het een klassiek
Links-Rechts debat. Op het scherm zag ik ter illustratie hiervan Dittrich in
gesprek met Halsema (Rechts-Links?). de regering was rechts, de oppositie
links. Nu heb ik niets tegen rechts, maar deel mij, links liberaal er
alsjeblieft niet in. Ik ben bang dat ik de me de komende tijd heel
ongemakkelijk voel, nu D66 deel uitmaakt van een rechtse regering en ik heel
veel mensen, die mij en/of D66 als vrijzinnig, links liberaal clubje goed
gezind waren, heel veel moet uitleggen. Vooral, dat we niet rechts zijn en ons
ook niet in die hoek laten plaatsen, noch door onze bewindslieden, noch door
onze TK en EK fractie. Althans, ik hoop dat ze dat tenminste voor me willen
doen, anders wordt het *eurlog*, om met het hoofd van de regering (maar  Thom
maakt zijn woorden waar en gaat dat tenminste veranderen) te spreken.

Groet,

Tjerk

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66