Rookverbod

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Wed Jun 4 01:12:54 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Vreekamp" <vreekamp at knoware.nl>
To: "John Wijsmuller" <j.wijsmuller at concepts.nl>
Cc: <d66 at nic.surfnet.nl>
Sent: dinsdag 3 juni 2003 9:22
Subject: Re: Rookverbod

> Nee John,
>
> Ik haalde het elitaire apartheidsbeleid alleen aan als voorbeeld van
> betutteling en verdeel-en-heers. Meer betalen voor iets vervuilends vind
ik
> trouwens ook arbitrair (de vervuiler betaalt - waar in de keten hef je
> dan?). Het biedt telkens gelegenheid tot bevoogding, preken, extremisme,
> gezeur etc. Als iets fout is en er is een alternatief,  dan moet je het
> gewoon verbieden. Al die hogere quota vind ik verdacht. Een voorbeeld: die
> importdrempels voor ontwikkelingslanden met als doekje voor het bloeden
> [...]

Henk,

Als je nu de accijnsen, de belastingen, de premies, noem maar op,
die drukken op alle onderdelen van onze samenleving, onze economie
ziet als de knoppen waar de overheid de samenleving, onze economie
mee kan besturen en ook feitelijk bestuurt, dan moet je toch eisen,
dat die overheid dat op een redelijke manier doet.

Stel je voor dat wanneer dat niet gebeurd, de samenleving, de economie
geheel ontspoort. Iedereen ligt aan de opium te verrekken en de kinderen
komen om door gebrek aan verzorging. Kan dat en is dat acceptabel?

Het onderzoek naar ons brein en onze behoeftebevrediging komt langzaam
verder, maar nu weten wij nog steeds niet hoe de samenleving functioneert.
Vandaag nog hoorde ik dat mannen die te vlug klaarkomen met prozac hun
probleem kunnen oplossen. Wie weet wat de toekomst brengt.

Laten we het verder kijken dan onze neus lang is tot hoogste doel van D66
uitroepen. Laten we onderzoeken hoe we de duivel onderuit kunnen halen.

Groeten,

John Wijsmuller