Rookverbod

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Jun 3 09:22:55 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nee John,

Ik haalde het elitaire apartheidsbeleid alleen aan als voorbeeld van
betutteling en verdeel-en-heers. Meer betalen voor iets vervuilends vind ik
trouwens ook arbitrair (de vervuiler betaalt - waar in de keten hef je
dan?). Het biedt telkens gelegenheid tot bevoogding, preken, extremisme,
gezeur etc. Als iets fout is en er is een alternatief,  dan moet je het
gewoon verbieden. Al die hogere quota vind ik verdacht. Een voorbeeld: die
importdrempels voor ontwikkelingslanden met als doekje voor het bloeden
ontwikkelingshulp.

Overigens behoor ik wel tot de mensen die last hebben van rokers. In
openbare ruimtes als cafes en kantines controleer ik vaak hoorbaar of de
ventilatie wel voldoende is. Daarmee communiceer je indirect met de
genieters-die-anderen-hinderen en stimuleer je mogelijk ander gedrag.

Dat van die hogere ziekteverzekering door gevaarlijk gedrag gebruik ik al
fietsend ook wel eens bij stoplichten. Dan roep ik terwijl meer mensen
wachten: "Zeker weer ziekenfonds!". Als dat nou es meer mensen deden....
Sociale controle is veel beter dan al die wetten en agenten (iets voor
bange mensen en opportunistische individualiseringprekers die zich liberaal
noemen).

Kortom, grijp fout gedrag aan voor communicatie.

Henk Vreekamp, Utrecht.