Rookverbod in de horeca: een oplossing !

Tue Jun 3 08:55:46 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL> over mijn suggestie het roken in de
 horeca te koppelen aan een vergunning,
>Ik stel vast dat mijn gemeente die optie van vergunningverlening zal
>aanwenden om elk jongeren centrum te zuiveren van softdrugs
>gebruik!!!!!!!!!!

 Waarom ? Dat kan NU toch ook al ?
                  --
>Ga eens de stad uit, zou ik zeggen, en steek daar je licht eens op!

 M'n hemel, de provincie in ?
                             :-)

>Van een dergelijk type van decentralisatie gaan me al langer de haren
>overeind staan.

 Ik begrijp je redenering niet helemaal. Je wilt liever dat vanuit
 Den Haag verordoneerd wordt dat roken nergens mag dan dat locaal
 iets geregeld wordt waardoor hier en daar roken in de horeca tot
 de mogelijkheden blijft behoren. En je pinpoint dat op drugsgebruik
 (dat ik er alleen maar bijhaalde om aan te geven dat dat op soort-
 gelijke wijze geregeld zou kunnen worden). Je vreest dat een libe-
 ralisatie, zoals door mij aangegeven, exact het tegenovergestelde
 effect zou hebben. Maar het alternatief daarvoor IS toch het tegen-
 overgestelde effect ?                            --

 Cannabis-gebruik mag nu ook niet. Als die rommel dan toch gerookt
 wordt in een gelegenheid die daarvoor geen vergunning heeft, dan
 is er geen verschil met hoe het er thans aan toegaat. Ik zie dat
 tegenovergestelde effect dus niet als een benepen gemeenteapparaat
 weigert een vergunning af te geven.

 Ik probeer juist iets te formuleren dat de zaak naar alle tevreden-
 heid zou kunnen regelen en dat we al kennen in de vorm van een
 verlof bepaalde dranken te mogen schenken.

 Ik denk dat een minderheid van de uitbaters van horecagelegenheden
 een nicotine-vergunning zal aanvragen (en m'n broer zit in dat vak)
 - slechts de enkeling zal interesse hebben in een cannabis-vergun-
 ning (cannabisgebruik is buitengewoon impopulair in de horeca, die
 lieden trapt men liever z'n zaak uit omdat zij het gewone publiek
 afschrikken). Neemt niet weg dat een dergelijke vergunning een mooie
 manier is om de zaak formeel te legaliseren terwijl de belangstel-
 ling gering zal zijn (het gebruik zal na legalisatie waarschijnlijk
 afnemen, niet stijgen). Men kan z'n dope toch beter kopen in een
 fatsoenlijke tabakszaak dan in een coffeeshop om haar dan in een
 gewone omgeving te gebruiken dan in een drugshol (waar ook pittiger
 zaken verkrijgbaar zijn) of stiekem thuis ?

 Ik heb althans al heel wat mensen door de softdrugs volledig naar
 de kloten zien gaan...