D66-stuk in HP/DeTijd

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Jun 2 20:56:04 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Winny,

Bedankt voor het scannen (denk ik) van het artikel!

Ee groot deel van het stuk behelst kritiek op de post die D66 met Thom
de Graaf in het kabinet ten deel is gevallen.

Nou kan altijd voor elk standpunt moeiteloos een hele reeks argumenten
aangedragen worden, het is maar welke bril je opzet. Waar het om gaat is
de kwaliteit van het betoog, van hat inzicht dat het weet over te dragen.

Dat viel hier niet mee helaas.

Allerlei alternatieve ministersposten worden aangedragen, maar zonder
echt overtuigende onderbouwing en nieuw inzicht.

Het is nu eenmaal zo dat de getalsmatig zwakke positie van D66 binnen de
coalitie de weg openlaat voor CDA en VVD om 'langs D66 heen' te regeren
(net zoals er langs de LPF heen is geregeerd). Als De Graaf en
Brinkhorst niet veelvuldig het initiatief naar zich toe weten te trekken
dan horen we de coalitiegenoten niet klagen, die gaan gewoon hun gang en
het land wordt wel bestuurd.

D66 moet dus haar ministers en kamerleden voeden met ideeen en
stimuleren tot een dergelijk initiatiefrijk optreden. De posten lenen
zich daar best redelijk voor, zo lijkt me.

En omdat D66 zonder twijfel uitstekend zichtbaar is aan de linkerkant
van dit kabinet is er veel mogelijk ALS de persoonlijke kwaliteiten van
de betrokken D66-ers toereikend blijken. Dat is de kern.

En wat betreft de titel van het stuk "D66 in de klem van JP", ik zie
niet hoe (gegeven kabinetsdeelname) D66 door de tot nu toe gemaakte
keuzes onnodig aan bewegingsvrijheid heeft ingeboet. Al zal, zo vrees
ik, de kamer regelmatig rechts tegen links stemmen, en zit D66 bij
links, de minderheid. Maar ja, dat is ook dualisme.

Bart Meerdink

Winny H wrote:

> hp 30 mei 2003, p 36-38
>

> D66 in de klem van JP