[Re: [mediabeleid]]

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Thu Jul 31 15:55:24 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker <bbakker at usa.net> wrote:

> Er ZIJN helemaal geen voorschriften om
> een bepaald marktaandeel te halen. Dat bepaalt men daar in Hilversum zelf.

Ondertussen gelooft menigeen dat als het marktaandeel onder de 40% valt
het draagvlak voor de publieke omroep verdwijnt... Dat hebben ze knap
gedaan. De mediajournalisten schrijven ook altijd in de terminologie in
termenn van een 'oorlog' om het marktaandeel of de kijkcijfers.

> Er
> spelen twee mechanismen. De oude omroepen willen niets liever dan hun oude
> positie handhaven, en daar willen ze een groot marktaandeel voor.

Is hun positie niet juist afhankelijk van het aantal leden? Of is dat al
veranderd? Ik hou het kennelijk niet meer goed genoeg bij...

> En het
> STER-geld is extra geld, bovenop de publieke middelen, die ze krijgen ongeacht
> wat ze doen.

Het is dus zaak om de koppeling tussen hun prestaties en de STER
opbrengsten los te maken. Met als einddoel om helemaal die STER kwijt te
raken, maar dat is nog even wat verder weg. Laat de STER inkomsten naar
de schatkist vloeien en zet de publieke omroepen op een vast budget
(niet veel boven wat ze nu al krijgen). Inkomsten uit bilboards vloeien
immers ook terug naar de staat (of gemeente) terwijl ze wel ons aller
openbare ruimte vervuilen.

Mocht er veel geadverteerd worden dan worden wij allemaal wat rijker,
hoeft er minder bezuinigd te worden. Mochten de STER-opbrengsten
tegenvallen dan maakt het voor de omroepen niets uit.

Gevaarlijk van zo'n constructie is hoogstens dat de drang om de STER op
te heffen afneemt omdat het een inkomstenbron is. Aan de andere kanten
maak je de omroepen zo wel anti-reclame omdat ze niets met die reclame
opschieten.

> Een andere goede methode zou zijn Nederlands
> drama (wordt bij de commerciëlen ook zéér gewaardeerd), maar dat is te duur
> voor Hilversum, want het geld is al uitgegeven aan sport en Lingo, en aan een
> enorme overhead.

Het zou de publieke omroepen mogelijk moeten worden gemaakt om wat ze
uitzenden daarna nog eens aan de commerciële omroepen te verkopen. Ik
kan me goed voorstellen dat de commerciële omroepen graag oude
uitzendingen willen gebruiken om zendtijd te vullen. Als de publieke
omroepen niet langer bang zijn om kijkers te verliezen wordt dat
mogelijk.

> Geen doelgroepenvoorschriften, ben ik met je eens, maar die zijn er ook nooit
> gekomen, ik ben nog steeds erg trots op mijn amendement dat deze betuttelende
> voorschriften eruit heeft geamendeerd (met steun van CDA en VVD, toen).

Ik zou toch zweren dat ik een mediawet van vd Ploeg tot op de alinea
nauwkeurig heb doorgelezen en daar stonden toch een boel van dat soort
termen in. Het hele stuk was doordesemd van het doelgroepdenken herinner
ik me.

> De
> enige voorschriften die er zijn is dat 75% van de zendtijd moet worden gevuld
> met informatie, educatie en cultuur. Maar de discussie gaat uiteraard altijd
> over die andere 25%, en over wat je eigenlijk precies cultuur mag noemen (de
> laatste James Bondfilm niet, alle oude Bondfilms wel ;))

Die percentages moeten ook niet gaan over de zendtijd maar over het
geld. Het maakt mij weinig uit als de omroepen 75% van de tijd een
onbemande webcam op een voetbalwedstrijd richten voor 100 euro per uur,
als er maar regelmatig een paar miljoen in een goede film of prachtige
dramaserie wordt gestopt. Daar is de Nederlandse cultuur bij gebaat. Die
'verspilde' zendtijd doet geen schade toe aan het land en als het weinig
kost ook weinig aan de belastingopbrengsten.

Natuurlijk zou ik het wel waarderen als zo'n goedkope onbemande camera
creatiever wordt gebruikt, bijvoorbeeld door 24 uur per dag, 7 dagen per
week uit te zenden vanuit een 'nationale studio' (Paleis op de Dam heeft
de belastingbetaler wel recht op) waar het een permanent in en uitlopen
is van iedereen die de actualiteit maakt. Een soort Barend en van Dorp.
Zonder reclame. Met enorme pieken en dalen in de kijkcijfers, iets wat
nu onmogelijk is.

--
ReindeR