PvdI

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Wed Jul 30 14:02:33 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> wrote:

> Beste Reinder,
>
> Geen technologisch determinisme, maar wel een politiek zonder poppetjes
> ("marketing")?

Ja, dat kan als het om de inhoud gaat door het op tekst te baseren
(internet) eerder dan op beelden (televisie).

>Je veronderstelt dat "de massa" vanzelf en zonder specifieke
> intiatieven wel tot formuleringen komt? Muziek zonder muzikanten als het ware.

Nee, de massa bestaat niet, dat is wat ik betoog.

> Doet me denken aan die verschrikkelijke maoisten in de jaren zeventig en
> hun 'massalijn', onderduiken in 'de massa'. Sorry, in dit 'spontaneisme'
> kan ik niet geloven. Het is een schijnargument om de eigen politieke
> fantasieloosheid te verhullen. Een Wouter Bos die geen PvdA wil, geen Derde
> Weg als Blair etc.

De associaties die je allemaal maakt heb ik niet onder controle met mijn
schrijven blijkt wel. Boeiend, maar hebben weinig te maken met mijn
insteek.

> Lees nog eens in de politieke geschiedenis van Nederland
> waarom destijds die brede Volkspartij mislukte - je zult er misschien een
> boek of zo voor op moeten slaan, want internet als medium bestond toen nog
> niet, de denkfouten waren er al wel...

Ik pleit dan ook niet voor een brede Volkspartij maar voor 150
volksvertegenwoordigers die het hele politieke spectrum bestrijken.

--
ReindeR