Europese Grondwet

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Jul 17 00:10:35 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gebruinde of verbrande democs,

Hier wat aantekeningen bij mijn Franse versie van de Europese Grondwet,
opgemaakt onder voorzitterschap van Giscard d'Estaing. Ik veronderstel dat
men kennis nam van de recensie van Michele de Waard in de NRCH van 27 juni
2003 ('Zonder Brussel maakt niemand chocolade'). Als positieve punten
noemde zij: versterking Europees parlement, mogelijkheid van burgerlijke
actie tegen ministers, en, meer openbaarheid.

Nooit genoeg natuurlijk, maar het gaat om de trend.

Wat aantekeningen uit mijn bijlage van dagblad Le Monde van 18 juni 2003,
32 p. Ach, je moet wat om handen hebben na een congresdiner...

- In de Preambule is sprake van de religieuze achtergrond van de Europese
natievorming zonder het christendom met name te noemen. CDA-partijen vinden
dit een schande, Europa moet zich profileren tegenover Mohammed en Boeddha.
* Ik mis inderdaad een culturele verwijzing naar de moderne geschiedenis
van Europa. Of die verdomde postmodernisten, arrogante multiculti's of
kruiperige moslims hiervan de oorzaak zijn, weet ik niet. Maar het zou best
aardig staan als Europa zich profileert als een continent dat groeide
dankzij humanisme (Erasmus, weet u nog), Verlichting, moderniteit en
kritiek op die moderniteit. Anders kun je bijv. niet de aandacht voor
Mensenrechten verklaren - inmiddels wereldwijd, behalve bijv. in Azie en
Midden-Oosten, geaccepteerd.

- Art. I-12 stelt dat concurrentie noodzakelijk is voor een interne markt
en een aantal domeinen daarbinnen.
* Tot mijn spijt mis ik hier innovatieve domeinen als atoomindustrie en
gentechnologie. De tekst lijkt inhoudelijk in tegenspraak met art II-3 waar
nadrukkelijk sprake is van persoonlijke (lichamelijke) integriteit.

- Art. I-15 verplicht landen tot solidariteit met Europees buitenlands
beleid. en dient zich te onthouden van tegenactie, sabotage.
* Ik vind dit een heel gevaarlijk artikel, kijk maar naar de tweede
Irak-oorlog. Stelt dat een Brit en vriend van Blait toevallig BuZaminister
van de EU was... Worden parlementen op deze manier ook niet snel getypeerd
als "terrorist"?

- Art. I-18 vraagt om een cooperatieve houding  bij het volgen van
procedures binnen de Europese instellingen.
* Maar helaas staat er geen verwijzing of regeling bij fraudezaken als
laatst bij de vorige Europese Commissie en haar behandeling van
"klokkenluiders".

- Art. I-24 regelt de kwestie van de meerderheid van stemmen: een
meerderheid bestaat uit vertegenwoordigers van 60% van de Europese bevolking.
* Rade gekwalificeerde meerderheid. Heeft die toevallig iets te maken met
het volume van de grote naties?

- Art. I-27 stelt dat de Raad van Europa, de ministerraad, een
Buza-minister benoemd.
* Waarom niet het Europees Parlement? Waarom weer achterkamertjes koehandel?

- Art. I-31: regionale comiteleden zullen geheel onafhankelijk mogen
besluiten, maar wel binnen de kaders van het algemeen belang van de EU.
* Grappig, want nergens wordt dat algemeen belang omschreven. Worden we nog
meer afhankelijk van die verschrikkelijke jurrristen?!

- Art. I-42 spreekt van een gezamenlijk optreden tegen terrorisme.
* Maar van dit begrip wordt niet eens gepoogd een definitie te geven. Het
is dus een sensatie-artikel, een echte grondwet onwaardig.

- Art. I-45 stelt dat alle burgers het recht hebben deel te nemen aan
verkiezingen e.d. Hierover wordt geen nadere regeling vermeld.
* Wat dan te doen met gekken en criminelen wie in Nederland actief
kiesrecht (stemmen) is ontnomen? Mag dat voortaan niet meer?

- Art. II-10 stelt dat burgers vrij zijn om van godsdienst te veranderen.
* Dit dus duidelijk een anti-islam artikel, omdat Islam mutatie verbiedt op
straffe van hel en moord (sharia). Dat mag dan wel eens duidelijk worden
gezegd.

- Art. II-11 stelt dat de de persvrijheid en haar "pluralisme" moeten
worden "gerespecteerd".
* Dit is een belachelijk zwakke formulering: zij moet worden *verdedigd*.

Ach, dit zijn zo wat puntjes. Misschien doet een duf parlementair konijn er
wat mee. Maar erg veel vertrouwen heb ik er niet in, gezien de geringe
bereidheid tot dualisme bij D66.

Henk Vreekamp, Utrecht.
(Voor de Belastingdienst:Frits Varkenspest, geboren 17.07.2003)

P.S. Zijn er over die Belastingdienst-fraude rond de ruiming bij vogelpest
al Kamervragen gesteld, door bijv. D66?)