Orange alert

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Jul 8 22:24:59 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Ergens vallen de schellen van mijn ogen: in 1998 was ik in Moskou en
logeerde daar een paar weken bij een studievriend, die er voor Arthur
Anderson werkte. Op de laatste zaterdag gingen we, dwz mijn vriend en ik,
zijn verkering Gallia en haar vriendin Tonia naar buiten, een dagje in de
omgeving van Moskou. Ik was aangewezen op Tonia en gedurende de dag vertelde
ze me in stukjes haar verhaal (cum laude afgestudeerd in fysica, professor
aan de universiteit van Moskou maar na 1991 geen droog brood te verdienen,
en passant officier bij de KGB en uiteindelijk getrouwd met een Canadees en
nu wonend en werkzaam in Toronto, moeder van een gezin). Alleen was ze nog
steeds Russisse gebleven en eens in de 5 jaar moest ze terug naar Moskou om
haar paspoort te verlengen, dat kon een week duren, of een maand of twee
maanden, en op die zaterdag zat ze er al 4 maanden en nog geen enkel teken,
ook niet met dollarbiljetten, over een mogellijke uitkomst.

Ik dacht dat dat een overblijfsel was van een sterk hierarchisch en centraal
geleide overheid, waar weinig ruimte is voor individuele vrijheid van de
betrokken functionarissen en het denkraam klein. Maar  in het meest
marktgerichte, zogenaamd vrije land van de wereld wordt dus ook zo
gehandeld. Heeft de CIA van de KGB geleerd, of duidt dit op een heel ander,
voor mij nog niet te benoemen verschijnsel?

Groet, und zum Henker!

Tjerk