[fondsen lokale omroepen]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Wed Jul 2 15:23:57 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Andre,

Marcel van Dalen heeft gelijk, het geld is niet geoormerkt - het nieuwe
gemeentefonds staat dat niet of nauwelijks toe, en ook was Zalm sterk tegen
die oormerking. Hij was ook tegen het extra geld voor lokale omroepen, maar
dat hebben we na drie jaar eindelijk voor elkaar gekregen.

D66 is wel voor oormerken. Sterker, als dat dan via het gemeentefonds niet
kan, dan moet het geld misschien rechtstreeks naar de lokale omroepen, of via
het Commissariaat voor de Media, waar Marcel in zijn antwoord al naar verwees.
Het grote probleem is niet alleen dat gemeenten het geld niet naar de lokale
omroep doen, maar ook dat als ze het wel naar de lokale omroep doorsturen, ze
daar vaak oneigenlijke eisen aan verbinden. Als de lokale omroep per ongeluk
niet aardig is over de lokale voetbalclub, waar de wethouder toevallig ook nog
voorzitter van is, is er snel op de subsidie gekort. Vooral in kleinere
gemeenten is dat voorgekomen en komt dat nog steeds voor, vrees ik. Gemeenten
zijn geneigd om in ieder geval ook te eisen dat ze een aantal uren per week
propaganda voor het gemeentebeleid mogen maken, terwijl lokale omroep er hoort
te zijn voor de luisteraar, om de pluriformiteit in de berichtgeving (vaak is
er nog maar 1 lokale krant over) te vergroten en zo het democratisch proces te
dienen.
Enfin, als het aan mij ligt, veranderen we de mediawet nog eens met als doel
directe financiering. Maar het is nog niet makkelijk om daarvoor een
meerderheid te krijgen. Ik denk al een poosje over een
iniatiatief-wetsvoorstel.

Groeten,

Bert Bakker.

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Bert (en lijsters),

Voorzover ik het begrepen heb ben jij een van de initiatiefnemers mbt tot de
blijvende subsidies voor lokale omroepen.

Nu wil ik je vragen of deze subsidies enkel aangewend mogen worden voor de
lokale omroepen?

Deze vraag stel ik je omdat in een aantal west-Brabantse gemeenten (o.a.
Roosendaal, Steenbergen) deze landelijke subsidie slechts gedeeltelijk aan de
lokale omroepen wordt uitgekeerd. Wat men niet aan de lokale radio/tv geeft
wordt gebruikt voor andere doeleinden zoals welzijn et cetera.
Staat de regeling dit toe? Zo ja, is het dan niet een verkapte subsidie
gemeentegelden?
Zo nee, hoe kan het dan dat gemeenten deze gelden anders aanwenden, en wat kan
er tegen gedaan worden?

Wordt er ook op andere plaatsen in Nederland creatief met (landelijke)
subsidies lokale omroepen omgesprongen?

groeten en een prettig reces toegewenst,
André van Wanrooij
(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66
alleen: SIGNOFF D66