Districtenstelsel en gekozen premier?

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Tue Jul 1 14:03:32 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Herman, mijn volksvertegenwoordiger! Leuk om wat te lezen van
degene waar ik op gestemd heb en het daar ook mee eens te zijn ook.

Je schreef twee maanden geleden:

Herman Beun <herman.beun at tiscali.be> wrote:

> STV kan trouwens zelfs worden ingevoerd zonder tegelijk ook een
> districtenstelsel in te voeren, hoewel dat niet mijn persoonlijke
> voorkeur heeft. Om een voorkeurskeuze enigszins zinvol te maken, is het
> m.i. toch nodig om het aantal verschillende kandidaten waaruit een
> kiezer moet kiezen een beetje beperkt te houden.

Daar heb ik een vraag over. Waarom is het goed om het aantal kandidaten
beperkt te houden? Want kandidaten zijn immers slechts kandidaten.
Iedereen moet kunnen zeggen dat ze zich kandidaat stellen. Slechts
weinigen zullen dat hard weten te maken. Het aantal dat met een coherent
verhaal aan komt zetten en er de tijd in wil stoppen om het vertrouwen
te winnen is nog minder.

Maar afgezien daarvan, ook al zijn er voor de komende verkiezingen 3000
kandidaten, dat is geen probleem want mensen stemmen maar op een beperkt
aantal ervan, niet gespreid over alle 3000.

Ook wil ik je vragen wat het nut is van districten als
organisatieprincipe. Wat nu als ik de pech heb een goede Tweede Kamer
kandidaat te vinden die goede inzichten heeft maar net een aantal
districten verderop woont? Dan zou ik moeten verhuizen om op die persoon
te stemmen. Als iemand op basis van zijn regionale afkomst zich moet
gaan profileren dan wordt ie ook gedwongen om te gaan lobbyen voor het
belang van zijn regio. Terwijl je in het belang van het land als
kandidaat zou willen pleiten voor het onder water laten lopen van je
district bijvoorbeeld. Een tijdje geleden stond er een opiniestuk in de
Volkskrant waarin iemand overtuigend duidelijk maakte dat men eerder op
andere thema's dan district geloofsgenoten vindt tegenwoordig. Dit is de
21e eeuw, we zijn zo mobiel en communiceren zoveel dat afstanden er niet
toe doen. Alleen (juist) cultuur nog. Dan lijkt het me zinniger om de
Nederlandse cultuur dan als organisatieprincipe te gebruiken voor een
nieuw stelsel. Elke kandidaat bepaalt individueel maar zijn thema's en
zoekt daar landelijk kiezers voor. Het is aan de vertegenwoordigers op
gemeenteniveau om voor de lokale belangen op te komen.

--
ReindeR