Geen Nederlandse raketten naar Israel

jenno j.d.vanbelle at STUDENT.UTWENTE.NL
Thu Jan 30 17:41:47 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<Knip>
En wie zijn er nou aantoonbaar al decennia bezig
met chemische en biologische wapens (om het over nucleaire nog maar niet
eens te hebben), Irak of de VS en de SU/Rusland? Ik zou door kunnen
gaan. Het lijkt er sterk op dat velen hun oordeel over goed en kwaad
laten afhangen van wie het betreft en wat het sterkste (maar niet het
slimste) jongetje van de klas vindt. Ik denk liever zelf na.
</knip>

Ik heb laatst bedacht dat er een redelijke parallel loopt tussen het gedrag
van de adel tentijde van de opkomst van de gegoede burgerij en De VS/ Het
Westen en de opkomst van de armere landen.
Vroeger mochten alleen edelen wapens dragen. Naar ik aan neem om te
voorkomen dat het gewone volk te makkelijk in opstand kon komen tegen een
slechte leenheer. Nu mag alleen het westen grootschalige
vernietigingswapens hebben, om te voorkomen dat de armere landen te
makkelijk in opstand kunnen komen tegen een slechte leenheer.

Elke keer herhaalt de geschiedenis zich weer en elke keer blijkt maar weer
dat we er eigenlijk niets van hebben geleerd. Als we nu eens beseften dat
de het voor de lange termijn goed is voor de economie (en dus voor ons
zelf) om een stabiele wereld te hebben waarin iedereen een zekere basis van
welvaart heeft. Dat voorkomt een hoop onlusten en daarmee geld verspillng
in oorlog. Al levert oorlog natuurlijk geld op voor de winnende partij,
maar ik geloof dat iedereen in middels wel bezig is te gaan denken op
wereld schaal en dan heb je een winnaar en een verliezer die beide veel
verloren hebben waarvan er dan nog een moet betalen aan de ander ook over
het algemeen.

gegroet,
Jenno