Te hoge prijs CD's

Lenny LBruce at FOOTPRINTING.COM
Wed Jan 29 15:41:42 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vraag van Lenny die redelijk bekend is met Amerika..

> Beste lijsters,
>
> "Waarom kan dit in de VS wel en hier niet?"     vooraf goed om te weten:
>
> De door de overheid bepaalde BTW op geluidsdragers draagt bij aan de
> totstandkoming van de consumentenprijs. In Europa varieert deze van 15%
tot
> 25% en in de VS van 0% tot 8,5%. De muziekindustrie is het al jaren een
> doorn in het oog dat muziek door de overheid nog steeds niet als
> cultuurproduct wordt gezien (i.t.t. bijvoorbeeld bladmuziek en
> concertkaartjes) en hierdoor in het hoge BTW-tarief valt. Inkoopprijzen
> [...]

In Amerika, Californie om precies te zijn betaal je 8% BTW op CD's
Verleden jaar door Lenny gekocht Norah Jones CD geproduceerd in Los Angeles
voor $ 12,25 (FL. 26,95)
Zelfde CD in Nederland Euro. 21,50. Na het verrekenen van de BTW is deze in
Amerika vervaardigde CD hier 55% duurder.
Er wordt al jaren geklaagd over de TE dure CD in Nederland, om  "illegaal
kopieeren" de schuld te geven van teruglopende CD verkopen is oorzaak en
gevolg verwarren. Er wordt, in mijn ervaring, veel minder gekopieerd in
Amerika, waar een acceptabele verkoopprijs kopieeren minder interessant
maakt. ALS de BUMA hier meer vangt dan in de States misschien moet daar dan
wat aangedaan worden door de platen maatschappijen.
Het is waar dat de consument NU weet hoe ze moeten kopieeren. Koop een
brandertje voor de prijs van 3 cd'tjes en je bent in business.

DE consument, altijd lijdzaam, tot het hem/haar teveel wordt, en dan is het
te laat..
Voorbeelden te over! Pim Fortuyn, Albert Hein en zijn te hoge prijzen, KPN
en al jaren met stip de CD'tjs.
Enne Nuon moet ook voorzichtig zijn anders gaan we terug naar toortsen,
kaarsen of carbidlampen.

Yowsa
grin and bear it