Te hoge prijs CD's

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed Jan 29 14:03:55 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

[knip]

> Heb ik opgesomd: wat orkest, dirigent en tonmeister betreft
> vaak de subtop; grote gegarandeerde afname; lage overhead;
> weinig magazijnkosten; kunstmatig lage verkoopprijs daar het
> produkt in kwestie als lokkertje fungeert.
>
> Beweren, zoals Bart deed: bij zekere drogisterij-keten liggen
> de CD's voor een paar euro, *dus* platenmaatschappijen die
> meer dan een paar euro vragen, rekenen veel te hoge prijzen;
> is echt veel te kort door de bocht.
> Bart neemt m.i. zelfs de bermpaaltjes mee. ;-)

Het verschil van meer dan 1 orde van grootte is toch wel extreem hoor,
mag ik dan niet zeggen "een aanwijzing dat de branche totaal het spoor
bijster is"? Kijk nou eens naar de complete set Haydn symfonieen (zie
http://home.wanadoo.nl/jdpt/Comp/cl_Brilliant.htm, ook voor recensies).

Het project is recentelijk voltooid, kan zich met elke premium-uitgave
meten, kost 45 euro (nu zelfs 34 euro) voor 33 CD's. En er zijn nog
goedkoper voorbeelden.

Waar is nou de waarde die de grote platenmaatschappijen claimen toe te
voegen die een tienvoudige prijs rechtvaardigt? Onzichtbaar. Alle
overbodige managers, reclame, advocaten, dure kantoren, het
monopoliseren van radio-airplay ten koste van anderen en andere bullshit
wordt genadeloos aan de kaak gesteld. Uiteraard, werken die een kleiner
publiek kennen zullen duurder zijn (maar 60 CD's Bach-cantates verkopen
in grote oplage was voor het Kruidvat geen probleem), en hypes zoals de
'three tenors' zullen duurder zijn als je er voor valt.

Het is simpel: het produceren wordt goedkoper en flexibeler, het
internet maakt ook distributie en reclame goedkoper en flexibeler, grote
nieuwe markten kunnen gemakkelijk worden bereikt, talent kan
gemakkelijker komen bovendrijven, en kan ook in een flits wereldwijd
doorbreken. Dit geldt voor alle media. Tendenzen die voor de
media-concerns betekenen: aanpassen of het onderspit delven tegen
lichtvoetiger concurrentie.

Een prijsverschil van een hele orde van grootte verdient toch echt wel
de term 'disruptive' waar het deze markt betreft, wie met juridische
achterhoedegevechten probeert de status quo te handhaven en zich niet
aanpast zal de prijs betalen.

Bart Meerdink