Te hoge prijs CD's

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue Jan 28 21:40:36 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nou louis de wit praat hier naar mijn idee nogal kritiekloos de
platenlobby na hoor.

CD's DVD's video's en dergelijke zijn consumptie-artikelen dus het hoge
BTW-tarief is terecht. Dat sommige cultuur-uitingen gestimuleerd worden
door een laag BTW-tarief is meer een praktisch beleids-instrument en
geen recht voor alles wat graag in die categorie zou willen vallen.

Het feit dat klassieke CD's van zeer goede kwaliteit voor amper een euro
per stuk door de Kruidvat-keten geproduceerd en verkocht kunnen worden
(vaak nieuwe opnamen ook nog), waar de gevestigde maatschappijen het 5-
of 10- voudige al 'budget' durven te noemen is voor mij een aanwijzing
dat de branche totaal het spoor bijster is, zich niet kan aanpassen aan
de ontwikkelingen, aan een markt die zich transformeert. Zoek maar eens
op 'disruptive technology'.

De consument stelt er (zeker voorlopig nog) prijs op dingen te kopen die
z/hij fysiek in handen kan houden, die mooi, gemakkelijk in gebruik en
goed gedocumenteerd zijn (toegevoegde waarde). Digitale versies (en
zelfs CD-kopieen) hebben weggooi-status (vandaar ook dat men er weinig
voor over heeft), ideaal promotie-materiaal, want het zit het fysieke
produkt niet in de weg. Tenzij de kennismaking duidelijk maakt dat het
produkt prut is (en misschien is dat de werkelijke reden van de
teruglopende omzet).

Dus: gebruik internet ter promotie, extra toegevoegde waarde (binding
aan artiest bijv.) en voor verkoop, en herken in file-sharing het gratis
reclame-middel wat het in feite is.

Bart Meerdink