Te hoge prijs CD's

fert 6565 fert6565 at HOTMAIL.COM
Tue Jan 28 00:54:07 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

"Waarom kan dit in de VS wel en hier niet?"     vooraf goed om te weten:

De door de overheid bepaalde BTW op geluidsdragers draagt bij aan de
totstandkoming van de consumentenprijs. In Europa varieert deze van 15% tot
25% en in de VS van 0% tot 8,5%. De muziekindustrie is het al jaren een
doorn in het oog dat muziek door de overheid nog steeds niet als
cultuurproduct wordt gezien (i.t.t. bijvoorbeeld bladmuziek en
concertkaartjes) en hierdoor in het hoge BTW-tarief valt. Inkoopprijzen
(voor de detailhandel) internationaal De VS hebben een eigen plaats in de
wereldmuziekmarkt. De situatie aldaar is eigenlijk moeilijk te vergelijken
met de West-Europese situatie. Van invloed zijn zaken als schaal-grootte,
goedkopere distributie, lagere auteursrechten, lagere BTW tarieven (van 0
tot 8.5%).

Overzicht Consumenten aankopen, in miljoenen euro's in Nederland

      Jaartal
     Totaal omzet
     LP
     MC
     CD
     Singles

      1997 537  1 4 492 40
      1998 505  2 4 469 30
      1999 490  1 3 458 28
      2000 494  1 1 466 26
      2001 486  1 1 461 23
 bron: nvpi

Het gaat zeer slecht in de geluidsdragerbranche, de hoge cd prijs mondt
zolangzamerhand uit in een hetze tegen de platenindustrie die blijkbaar hier
ook gebezigd wordt , maar de verliezen

door piraterij en illegaal kopiëren zijn pittig te noemen, de omzetten lopen
al jaren dramatisch terug, en er zijn geen antwoorden op het misbruik. Alle
online download projecten mislukken of hebben minimale omzetten. Mensen
willen niet betalen voor legale downloads (ookal zijn deze echt goedkoop te
noemen) De enige inkomstenbron die overblijft is  de traditionele
geluidsdrager. Er zit niets anders op dan voor de prijs, bij de vraag en
aanbod curve, bij het meest winstgevende punt aan te haken.

(buma stemra heeft vorig jaar zelfs nog een rechtszaak tegen Kazaa.com
verloren!, overigens :niet dat dat iets had uitgehaald)

De hetze is toch lichtelijk vreemd en grotendeels onterecht te noemen, het
grote probleem is dat de huidige wetten veel te weinig praktische stok
achter de deur hebben mbt tot beschermen van intellectuele eigendommen in de
nieuwe media. (Ik ben hiermee ook in discussie met studenten van de UT
Twente over de technische aspecten) Om ons tot het nederlandse grondgebied
te beperken een voorbeeld voor een nederlandse productie:

Hier een voorbeeldje voor Nederlandse Producties (al deze cijfers zijn
ongeveer)

Met als voorbeeld een CD van e 21,99 (full price,originele productie):
kosten BTW : e 3,50

prijs CD ex BTW consument e 18,50

PPD (published price to dealers) e 12,- (inkoopprijs voor de detailhandel)

Dan de kosten voor het maken van de CD:

variabele:

fysieke productie CD en hoes e 1,50
afdrachten auteursrechtenorganisatie e 1,-
royalty's artiest e 1,50

blijft er over e 8,- voor platenmaatschappij en daarvan moet betaald worden:

vaste kosten:

Productie CD e 50.000 tot e 150.000 (voor nederlandse artiesten)
marketing en promotie overhead en personeel(videoclips,billboards, etc) e
100.000 tot e 200.000

break even zit voor de platenmaatschappij dan zo rond de 25000 stuks
dan kan er de broodnodige winst gemaakt worden (en als je dan weet dat meer
dan 80% van de producties compleet flopt) bijverdiensten zijn de compilatie
cd's.

Zaken die wat mij betreft versneld van de grond moeten komen:

1. Oprichten organisatie of innige samenwerking van alle bestaande
organisaties die alle auteursrechten en naburigerechten van alle soorten
werken exploiteert (muziek, software, games, etc etc) (NB: In het naburig
recht zitten revenuen voor de platenmaatschappijen, de producent)

2. downloadbelasting via providers, welke door steekproeven (hitlisten, etc
etc) verdeeld wordt onder bovenstaande groepen respectievelijk
rechthebbenden  (wat voor soort bytes iemand download is niet te zien , wel
de hoeveelheid)

Voorbespeelde geluidsdragers worden overbodig of kunnen dan ook veel
goedkoper

groeten,

louis de wit