Afschaffing openbaar vervoer?!

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sun Jan 26 22:23:55 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> On Sun, Jan 26, 2003 at 04:15:38PM +0100, Bart Meerdink wrote:
>   >
>   > Wat vinden jullie ervan? Wie heeft er zin om het weer eens voor de
>   > verandering over een inhoudelijk idee te hebben?
>
>   Een leuke gedachte. Het feit dat een match niet gegarandeerd kan
>   worden wanneer ik zondagavond laat van A naar B wil lijkt me
>   echter wel wat problematisch?

Tja, als er helemaal geen auto's op de weg zijn kan niemand je meenemen,
zeker niet als je ook nog ver weg moet zijn.

Er zijn een paar oplossingen:

1) Als er minder verkeer is moet je een langere wachttijd incalculeren.
Daarbij kun je evt wel lekker thuis zitten, als je maar met een minuutje
of zo in kan stappen.

2) Op ongunstige tijdstippen en/of een omweg zou de vergoeding aan de
chauffeur standaard hoger kunnen zijn, zodat men wat om wil rijden.
Eventueel kan er ook wat extra geld van de overheid voor zijn.

3) De overheid zou maximum-wachttijden (afh van plaats en tijd) kunnen
nastreven en busjes of vrijwilligers te laten rijden die een rits
stakkers langs komen halen. Een 'belbus' achtig systeem.

4) Je zou kunnen terugvallen op wat er rest van het 'normale' openbaar
vervoer buiten bepaalde tijden, evt via variant 3).

Maar als het echt uitgestorven is op de weg dan valt dat natuurlijk
samen met extreem weinig behoefte aan vervoer, en dat betekent dat het
openbaar vervoer je daar ook al erg vroeg in de steek laat (ofwel dat er
onnodig tig lege diesel-bussen komen langsronken met verlies).

Bart Meerdink