Profiel Dittrich: zwabbert maar kan ook bijten

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sat Jan 25 03:20:11 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lijsters,

De keuze voor Dittrich is verassend maar niet ongelukkig. Daarbij heeft het
leiderschap een eigen dynamiek en tijd nodig om zich uit te cristalliseren.
Veelbelovend is het dat Boris aangekondigd heeft zijn plannen op het congres
uit te zetten. Dat plan moet een wezenlijk onderdeel van zijn mandaat zijn
als fractievoorzitter en partijleider. Een partijleider moet immers en visie
ontvouwen en daar acties onder voorzien die versterkend werken voor de
boodschap van de partij en mobiliserend voor haar leden. Te lang is te veel
inzet te vrijblijvend geweest en de organisatie gekenmerkt door veel mensen
die langs elkaar heen werken. Ik hoop dat Boris daar een slag in weet te
maken: een duidelijk mandaat vragen en een beroep doen op leden om hem
daarbij te helpen.

Het beeld van Dittrich dat Vreekamp schets lijkt me correct en goed
gedocumenteerd. Iemand met een goed oog voor media-aandacht maar een
zwabberende politieke lijn. Ik denk dat zijn achtergrond als jurist en
rechter dat mede verklaart: oordelen naar gelang de merites van de zaak. Ook
in het opstellen van het verkiezingsprogramma (zowel 1998 als 2002) was
Dittrich niet een ster in het houden van de grote lijnen; eerder een man met
een goed oog voor details. Wat mij betreft zou hij de opdracht moeten hebben
om meer consistentie te brengen in ons denken over de rechtstaat ook in
relatie tot democratisering en de multiculturele samenleving. Ik denk dat
hij dat met de nodige hulptroepen moet kunnen. wat mij betreft zou D66
consistenter alert moeten blijven op het bewaken van rechtstatelijkheid
(bescherming van de burger tegen de overheid). Hierin kan Boris het werk van
Thom verbreden: democratisering veel bredere definieren als de wens van
mensen om grip te hebben op hun leven, invloed en medeverantwoordelijkheid
op hun leefomgeving. De publieke ruimte teruggeven aan burgers. Daar past
ook een preventieve en niet perse een repressieve visie op veiligheid.

Ook is hij in de fractie nooit uitgeblonken in het bewaken van de samenhang
en consistentie in optreden. Hij had acht jaar lang zijn eigen winkeltje,
maar wellicht verklaarbaar vanuit een fractie met weinig discipline en
structuur. Dan is het soms beter om een eigen plan te volgen om toch maar
een effectieve parlementarier te zijn. Ronduit ongelukkig was zijn voornemen
om zijn boek te presenteren op de dag dat de presentatie van het
verkiezingsprogramma 2002 was voorzien. Dat hebben we toen maar verplaatst.
Maar een solist in aanleg hoeft geen slecht leider te zijn: enige vorm van
oogkleppen kan bijdragen in het bewaken van de grote lijn. Je kunt niet
iedereen te vriend houden: Dittrich als een Parsifal (reine dwaas) in de
politiek dat zou zo gek niet zijn.

Maar dan ook goede kanten. Dittrich is een ras-parlementarier en goed
debater. Hij weet op een pragmatische wijze coalities te realiseren voor
moties en wetsvoorstellen. Dat past goed in het beeld van D66 dat het om de
inhoud gaat en niet om het spel. Ook sterk is de aandacht van Boris voor
dagelijkse problemen vaan burgers. Dat past bij een partij die zich sterker
richt op concrete noden en minder op de grote abstracte problemen van
staatsrecht en marktordening. Een Dittrich benadering verbreed naar andere
thema's waarbij ook de interactie met burgers (en leden) sterker is
ingebouwd in de werkwijze van kamerleden is een winstpunt. De fractie moet
dichter bij de kiezers en de leden komen te staan en ook transparanter in
haar werk. Zo dient het plan van eeen steunfractie ook onmiddelijk ter hand
worden genomen.

Inhoudelijk kan hij met zijn interesse voor cultuur ook een brug slaan naar
onderwijs en de kennissamenleving. Met het wegvallen van Ursie Lambrechts is
het sowieso zaak dat hij zorgt voor een goede afdekking van het thema
Onderwijs. Maar interessanter zou het zijn als hij de thematiek cultuur,
kennis, innovatie aan elkaar weet te verbinden zodat we een vitaal thema
ontwikkelen als tegenhanger voor de vergrijzing/zorg/veiligheid thematiek.
Juist D66 moet de partij van de creativiteit, innovatie, levenslust en
openheid zijn. Daarbij is het ook belangrijk dat cultuur uit een
grachtengordeliaanse isolatie komt: de cultuur en entertainment sector is
een van de grootste economische sector van het land: er werken meer mensen
in de media dan in de bloementeelt, meer in de dance industry dan in de
staalindustrie, meer in de uitgeverij dan in de havens.

Ook voel ik mij gesterkt door de eerste interviews van Boris, o.a. op NL 3.
Dat doet hij vlot en soepel en ook met een strakke lijn. Hij benadrukt de
lijn om dichter bij de mensen te staan. Het landelijk bestuur noemde dat in
een strategische nota uit 1996(!): "we care". Toen al werd ingezien dat we
onze problemen dichter bij de burger moesten definieren. Helaas is die
notitie nooit geimplementeerd. Boris zou die lijn sterker kunnen benadrukken
en onderbouwen. dat zou ook een impuls zijn voor de permanente campagne die
inhoudelijk ook sterker door de fractie zou kunnen worden gestimuleerd. Niet
organisatorisch maar door inhoudelijk een wekelijkse poll te laten houden
door de standhouders van de permanente campagne.

Ik ben voor de voordeel van de twijfel maar ook voor leiderschap dat snel
een visie ontvouwt en zorgt dat positieve energie los wordt gemaakt. Zutphen
is de eerste tijd. Boris heeft genoeg parlementaire ervaring om met een een
korte proeftijd een lijn uit te zetten. Nu hij ondubbelzinnig heeft
aangegeven dat we niet gaan meereregen hebben we de formatieperiode om op
slagorde te komen. De partij heeft in de campagne een grote vitaliteit en
veerkracht getoond. In Amsterdam, den Haag, Utrecht, maar ook op veel andere
plaatsen zijn tientallen leden aan de slag gegaan: pappen, folderen,
aansprekend op kraampjes. Op vele terreinen willen leden bijdragen aan
inhoudelijke vernieuwing, professionalisering van de ledenorganisatie en een
sterkere aanwezigheid op straat: bereikbaar zijn voor mensen.

We kunnen ons niet meer veroorloven dat een haagse fractie haar eigen koers
vaart en alleen lippendienst aan de partij levert. Die vitaliteit zal Boris
moeten aanboren, aanspreken, aanvuren. Dat zal via de regio's en afdelingen
gaan of platformen zoals ongehoord. Hij zal dat ook moeten doen door de
andere vertegenwoordigende aan te sporen zich sterker op de leden en het
land te richten, in de Eerste Kamer, de Staten, de Raden. De partij heeft
12500 leden in de verkoop-buitendienst. Zij zijnn niet voor niets lid, vuur
ze aan. in.

Ik wil hem graag daarbij helpen vanuit de eerste kamer, maar daar heb ik ook
een sterk mandaat van leden nodig.

Michiel Scheffer
Kandidaat Eerste Kamer