Strategisch Stemmen

Thu Jan 16 18:05:51 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman hekelde het strategisch stemmen. Ook ik en waarschijnlijk meerderen
zagen dit natuurlijk aankomen. Vandaar ook dat ik het niet slim vind om met
schermen met het aansluiten bij CDA/VVD. Of het nu bedoeld was of niet....
Maar Henk schrijft verder.
> Lousewies zit vanavond bij Nova, kan zij er niet eens wat over
> zeggen? Om een CDA-VVD meerderheid te voorkomen doet het immers
> niet terzake of je PvdA danwel GL, SP of D66 stemt.

Dat is niet helemaal waar (volgens mij). Ik snap waarom je het zegt maar
indien de PvdA de grootste wordt mag zij beginnen met de informatie (of er
moet van worden afgeweken dat de grootste partij de informateur levert). Of
zij nu een meerderheid met links weet te genereren of niet, maar wellicht
met het CDA. En dan zou het CDA zijn sociale achterban in de steek moeten
laten en het bewust laten mislukken. De vraag is of zij dat zouden doen. Of
zie ik iets over het hoofd? Bovendien gaat D66 het CDA/VVD misschien aan
een meerderheid helpen (indien we genoeg van ons programma kunnen
waarmaken). Dus het is voor sommige mensen van belang dat de PvdA het
grootst zal worden..... Zodat het initiatief bij links ligt...
Toch?.....