De Graaf verdedigt opnieuw Paars

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Tue Jan 14 17:59:31 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Aris  B." <B.Aris at tk.parlement.nl>

<knip><knip>

>ons niet aan Links of Rechts
>vastleggen, maar op basis van onze eigen programwensen voorwaarden voor
>iedere coalitie stellen (Thom in Netwerk van jl. zondag).

Dat is uitstekend, maar niet als campagnestrategie. Het moet gvd nu
eindelijk eens duidelijk worden dat D66 al 8 jaar in een duikvlucht zit
omdat we onszelf geen politiek profiel kunnen geven. Omdat we vereenzelvigd
worden met Paars (aangemoedigd door het paarse stokje in 1998), omdat we
blijven ouwehoeren over coalities zonder duidelijk te maken waarom D66
vanuit inhoudelijk oogpunt absoluut niet overbodig is, zelfs niet als we
geen enkele zetel halen.

Paars verdedigen is dom omdat je daarmee zegt dat je overbodig bent (PvdA en
VVD waren immers de dominate spelers). Flirten met CDA en VVD is dom omdat
je daarna wel kan vergeten dat de kiezer D66 ooit nog ziet als progressieve
partij. De nadruk leggen op het 'redelijke karakter' van de partij is dom
omdat D66 juist veel radicaler is dan de gemiddelde kiezer beseft. En het
gebrek aan dat besef heeft er de afgelopen 8 jaar voor gezord dat het beeld
is ontstaan dat D66 niks toevoegt en dus maar beter opgeheven kan worden.
Geheel ten onrechte, maar wel logisch.

Groeten,
Mark

P.S. Bovenstaande is overigens geen kritiek op de huidige campagne,
simpelweg omdat ik die vanuit de VS niet objectief kan beoordelen.

The new MSN 8 is here: Try it free* for 2 months
http://join.msn.com/?page=dept/dialup