De Graaf verdedigt opnieuw Paars

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Tue Jan 14 15:05:01 CET 2003

Beste Mark,

baseer jij je (wat ik vermoed) onder andere op de Intomart-enquete en de
diepte-interviews met geselecteerde kiezers die kort voor Kerst in NRC
Handelsblad stond, met in de kop iets over "eerherstel voor Paars"...?

  Ter informatie: Thom heeft zijn standpunten zojuist toegelicht in het
phone-in programma "standpunt-nl" op radio 1. Dit in het kader van een reeks
programma's waarbij men iedere dag een andere lijsttrekker als gast heeft;
en de stelling luidt iedere dag:
"DE (volgt naam van de partij van die lijsttrekker) MOET IN DE REGERING".
  Bij Thom was de uitslag aan het eind van de uitzending (14.00 uur) dat
40%-41% van degenen die online gereageerd hadden (via de website
www.stand.nl) het daarmee eens was; en van degenen die als opbeller in de
uitzending kwamen was een meerderheid vóór, waarbij meerderen onze
Onderwijs-prioriteit als motivatie noemden.
  Een korte blik op de uitslagen van de sinds de jaarwisseling rond dit
programma gehouden online-stemmingen leert het volgende (ik citeer alleen de
politiek, in deze campagne relevante stellingen):
*) "Leefbaar Nederland moet in de regering": 14% voor
*) "De Christen Unie moet in de regering":   25% voor
*) "De SGP moet in de regering":             30% voor
*) "De LPF moet in de regering":             31% voor
*) "D66 moet in de regering":              40-41% voor.

  Ook onder de bellers die ons niet in de regering wilden was enige
sympathie voor ons als aardige, redelijke types. Kortom: een relatief groot
reservoir aan goodwill onder politiek ge-interesseerde mensen (de rest zit
op 3 FM, Radio 10 of Arrow).

*)"Zalm is ongeschikt als lijsttrekker": 57% eens.
*) Ëconomie moet topprioriteit krijgen": 53% eens.

  En dan kijk ik op de website van SBS6 onder "het Stembureau" naar de
uitslag van de voor 13 januari gehouden peiling. De peiling naar het qua
kiezersaantal behaalde aantal zetels mag bekend verondersteld worden:
*) CDA valt deze week ineens scherp terug van 44-46 zetels (52  op 21
oktober!) naar 38-39;
*) VVD steeg in de herfst naar 31 (11 nov.); toen een dipje naar 24-26, nu
terug rond 31 zetels;
*) PvdA zat eind 2002 rond de 28 zetels, brak nieuwjaar door naar 35-36, en
zit nu op 41zetels;
*) SP steeg naar 22 zetels op 11 nov., en valt sindsdien terug naar 14 nu;
*) en wij  zaten 30 sept. even op 7, maar sindsdien van 6 naar 5 naar 4.

  De uitgebreide uitslagen-weergave op de website geeft echter ook het
potentieel onder ALLE kiezers, resp. onder de electoraten (op 15 mei 2002)
van resp. CDA, LPF, VVD en PvdA weer.
  Dat levert het volgende beeld op:
*) CDA: haar potentie daalt de afgelopen week ineens van 43-46% naar 36% bij
ALLE kiezers; onder degenen die mei op CDA stemden valt men terug van 85-91%
naar 76% (erg laag! Dit is waarschijnlijk de echt-confessionele kern);
*) De VVD-potentie bij ALLE kiezers daalt vanaf september gelijkmatig van
41% naar 36%; bij de eigen kiezers valt men van 93 terug naar 85%;
de PvdA springt van 30-32% ineens naar 40% bij ALLE kiezers; bij eigen
kiezers lag het steeds rond 95% (men zat al bij de harde kern); bij
CDA-kiezers springt de PvdA van 15-17% naar 33%.
*) D66 daalt gelijkmatig van 22 naar 18% (wat een haalbaar maximum van 18
zetels aangeeft...); bij PvdA-kiezers zie je ons potentieel van 35-39%
terugvallen naar 19-23%;
*) Het SP-potentieel steeg van 20 naar 33% en terug naar 27%; bij de PvdA
zie je het SP-potentieel vanaf de keuze van Bos als leider  dalen van 53
naar 41%.

  Je ziet de sociale vleugel van het CDA duidelijk overlopen naar de PvdA;
  je ziet dat ons potentieel minder dramatisch terugloopt dan je zou
verwachten als je deze chatlist met zijn onheilsprofeten volgt, en dan je
zou verwachten nu we buitengesloten worden van de grote media-debatten;
  je ziet dat men ook bij de VVD minder zelfverzekerd is dan het lijkt;
  en je ziet de SP terugvallen, en dat gaat nu het om de machtsvraag gaat
waarschijnlijk door.

  De uitdaging voor D66 is om ons net als in 1977 (toen de PvdA "klein
links": CPN, PSP, PPR) ons aan de "rode stofzuiger" van "lekker stuk" Bos te
onttrekken, en een eigen positie in te nemen tegenover zowel Links
(PvdA/SP/GL), collectivistisch centrumlinks (GL/PvdA/CDA) en centrumrechts
(CDA/vvD). Dat doen we dan ook door:
*)Onze nadrukkelijke profilering als Onderwijspartij;
*) Onze profilering als de enige partij die trots is op het goede van Paars
(hamer in je straatcampagnes ook eens op de Vrije Winkeltijden van Wijers;
bv. door a.s. zondag in de binnesteden te folderen);
*) en het feit dat we in tegenstelling met het CDA (sterke voorkeur voor
VVD; schelden op het paarse PvdA), resp. de PvdA (geen linkse samenwerking
maar alleen een coalitie met CDA als optie), ons niet aan Links of Rechts
vastleggen, maar op basis van onze eigen programwensen voorwaarden voor
iedere coalitie stellen (Thom in Netwerk van jl. zondag).

Bernard Aris