Doodstraf in de VS

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Mon Jan 13 22:38:04 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Mark Giebels" <mark_giebels at hotmail.com> schreef:

> [...]
> gebeurtenissen worden getriggerd. Hier wordt er in ieder geval verwacht dat
> andere staten sterk zullen overwegen soortgelijke maatregelen te nemen. Dat
> wil zeggen het instellen van een grootschalig onderzoek naar (herziening
> van) de strafzaken van de huidige mensen in de dodencellen. De anti-doodstaf
> lobby heeft haar hoop hierop in ieder geval gevestigd. Ook wordt er in de
> senaat gediscussieerd over een algeheel moratorium op het uitvoeren van de
> doodstraf, nadat de laatste jaren meerdere staten (waaronder o.a. Illinois)

Ik heb vooral proberen aan te geven dat _zoveel_ mensen in _zoveel_ instituten boter op hun hoofd hebben dat het heel moeilijk voor
hun is, of hun collega's die het niet hebben, om er iets aan te doen.
In Illinois is de situatie dus nu zo dat de DA, de burgemeester van de grootste stad en de gouverneur niet zo'n klein beetje boter op hun
hoofd hebben. En je kunt ook onmiddelijk zien in de akties die genomen worden door de DA en nieuwe gouverneur.
Ze veroordelen de omzetting van de straffen en zullen achter de schermen er alles aan doen om het terug te draaien. Wat ze
uiteindelijk niet zal lukken!

Dankzij de aktie van de professoren, _retired_ judges, een judge die niet geraakt wordt door het schandaal en een moedige gouverneur
die twee dagen voor hij uit office gaat de straffen omzet, is het nu zover gekomen.

Maar wat nu?
Er is nog een hele hoop te doen en de helft tot driekwart van de mensen die dat moeten doen worstelen met die boter.

Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat de DA en nieuwe gouverneur ook hele goede dingen hebben gedaan. De laatste b.v. met de
ballistic checks, waardoor blijkt dat het grootste deel van de wapens in en rond Chicago illegaal verkocht zijn.

Ik ben er helemaal niet gerust op dat dit het laatste schandaal is. En Texas en Oklahoma zijn dan natuurlijk aantrekkelijke doelen.

Maar zolang Bush en Cheney alleen maar de oorlogstrom slaan zowel binnen als buiten de VS zie ik het zwaar in voor de rechten van
de Amerikanen.
Het is een en al conservatisme wat de klok slaat en het wordt rucksichtloos doorgevoerd.

Daarnaast is de houding van het publiek er een van 'waar je werkt maak je fouten.'
Vandaar mijn opmerking over steeds ruimer wordende morele bandbreedten.

Nu alleen zorgen dat het niet hier geimporteerd wordt, maar zoals Donner praat wordt ik daar niet vrolijk van.

> Wie weet waar het toe gaat leiden, alhoewel het natuurlijk een moeilijk
> gevecht blijft zolang je als politicus je kansen op verkiezing verkleint (of
> zelfs verspeelt) als je je uitspreekt tegen de doodstraf. 'Tough on crime',
> met het standpunt over doodstraf als belangrijke 'performance indicator', is
> hier nog altijd populair, zowel bij de Democratische als de Republikeinse
> kiezers.

Ik help het je echt wensen.

> Groeten,
> Mark