gratis bieb

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sun Jan 12 23:55:17 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny wrote:

> Beste Bart,
> Het werkelijke problem is het defaitisme dat spreekt uit jouw,
> ondoordachte want onmiddelijke reactie.

Defaitistisch? Klopt niet en blijkt nergens uit.
Snel gereageerd betekent niet goed nagedacht? Dan moet je zelf kampioen
zijn (11 minuten tussen mijn posting en je afwijzende reaktie, geen
wonder dat je op de inhoud niet inging).

> Niet verrek da zou wat kunnen
> zijn, nee hoe straf je mensen die de spullen niet, of niet op tijd,
> terugbrengen. De vraag valt onder het hoofdstuk "Mechanics".

'Mechanics' is de hele kern van jouw voorstel (voor zover het geld
betreft). Een drempel verlagen is gewoon een praktische,
organisatorische ingreep, waarvan je overigens maar aanneemt dat het in
de praktijk iets uitmaakt. In mijn ervaring zijn de te-laat boetes de
grootste kostenpost, zeker als je ad-hoc boeken meeneemt (het kost
tenslotte niets) die wel aardig lijken maar waar je niet op tijd aan toe
komt.

En ik meen dat ik niet alleen bedenkingen oppperde.

> Een telefoontje naar de eerste de beste Amerikaanse Public library kan
> genoeg inzicht geven. Het werk hebben zij al gedaan. Het wiel hoeft niet
> weer te worden  uitgevonden. Het brengt deze discussie naar een
> bedroevend niveau.

Nou, eerlijk gezegd vond ik dat ik constructief en op niveau reageerde,
en dat jouw reaktie daarop van een bedroevend niveau was. Maar ja.

De zaken die in de VS gratis uitgeleend worden ook hier gratis maken, en
het gratis computergebruik (incl draaien educatieve software), dat
spreekt me wel aan. De zaken die je daar meestal helemaal niet kunt
lenen (entertainment-CDs/videos/DVDs, pulp-lectuur, spellen (duur,
slijten snel), kunst) mogen van mij best wat kosten.

Het toegankelijker maken van wat beschikbaar is, dwz het aanlokken en
wegwijs maken van mensen die een extra zetje nodig hebben om thuis te
raken in van wat er allemaal is en kan (dan wel te vragen naar wat er
nog niet lijkt te zijn maar waar ze wel behoefte aan hebben), dat lijkt
me ook belangrijk. Niet dat men daar niet al lang zijn best voor doet,
maar er is altijd behoefte aan goede en/of originele suggesties (en
bijbehorende extra middelen, dat ook).

> Naiserie dus

Obscuur Frans woord, kan geen vertaling vinden. Uit de context maak ik
op dat het iets als klakkeloos afwijzen moet betekenen. Tja, mag ik daar
nog een keer nee op zeggen?

Bart Meerdink