advies gevraagd over posters plakken (samenvatting)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sun Jan 12 16:42:40 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Stand van kennis (bij mij uiteraard) tot nu toe:

Strategie voor verkiezingsposters-aanplakken (min 1 persoon, 2 beter):

2 (evt. 1) uitschuifbare raam-wissers (met 1 'stoffen' en 1 rubber kant).
Opstapje als de uitschuif < 2m30 is. Stevige was-emmer (omgekeerd) kan ook.
2 (of meer) (plastic) wasknijpers.
1 (of 2) platte behangerskwasten om wisser(s) en posters in te vetten.
Posters (vlak gemaakt, krullen is lastig). Indien opgerold is het handig
om ze niet allemaal op elkaar te leggen en dan op te rollen, maar steeds
met het eind van de ene het begin van de volgende mee te rollen.
1 of meer opengeknipte vuilniszakken (om posters schoon te houden
tijdens het insmeren op de grond).
Doekjes (schoonhouden steel vd wisser) en plastc tasjes (tegen de
kleef-rommel).
Kleren/schoenen moeten tegen een beetje kliederen kunnen, vooral als de
lijm wat vloeibaar is.

Behangplak normaal, normale dikte (iets lobbig dus).
Scheut(je) waterglas (optioneel, te kopen/bestellen bij de 'echte'
drogist, glasachtig laagje over poster). Ga dit bestellen bij de
plaatselijke drogist.
Zout (optioneel, als het iets onder nul is, 10% oplossing verlaagt
vriespunt naar -6 Celcius)
Heet water (optioneel, om de kou van de lijm af te halen)
Suiker (half pondje of meer per emmer, optioneel ipv waterglas voor het
beschermlaagje)

1) De ene wisser gebruiken om de plek waar de poster  in te smeren.

2) De andere wisser gebruiken om met twee wasknijpers de vlak gemaakte
poster op te bevestigen, op de vuilniszak te leggen en in te smeren en
snel op de goede plaats tegen het ingesmeerde bord te houden, met de
andere wisser de poster onderaan op z'n plaats houden terwijl je de
knijpers lostrekt (en de kreukels uit de poster haalt), en direct
aansmeren, vooral randen en hoeken, evt extra lijm eronder smeren.

Mijn ervaring: Met 1 persoon en 1 wisser is het mogelijk om posters
bovenaan een bord te hangen, het lostrekken van de knijpers is wat
delicaat (zonder de poster er weer af te trekken), de timing (dwz niet
laten drogen/bevriezen) is wat minder, en de kreukels kreeg ik er
natuurlijk ook niet goed uit. Maar het wil wel.

Bart Meerdink

PS. Wisser: kocht deze een paar dagen geleden bij de LIDL voor E9,-
uitgeschoven = 2m, stoffen hoesje is los te halen (klitteband) ter
reiniging.
PS. Vaste bezems met (zeer) lange steel kunnen natuurlijk ook (zelfs
beter), maar zijn lastig.