De Graaf: D66 wil zijn paarse gezicht niet verloochenen

Sat Jan 11 10:36:35 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Kees van Loon <k.vanloon at WANADOO.NL>
>Een discussieforum volgen op afstand, omdat er weinig inhoudelijks komt en
>heel veel persoonlijke gevechten plaatsvinden

 Volstrekt onjuist: de inhoud staat vaak (niet altijd) voorop en er vinden
 zelden persoonlijke gevechten plaats. Opmerkelijk is het dat als het een
 keertje uit de klauwen loopt, het vrijwel altijd over iets inhoudelijks
 gaat !

>De fatalististische houding op deze site, waarbij je eigen nederlaag al
>aankondigt is verkeerd. Je moet nooit vanuit je nederlaag werken, maar
>ervoor gaan en dat doedt dhr. Fluks niet.

 Een dergelijke houding getuigt van een 'oog- en oorkleppen'-fenomeen.
 Het geeft precies aan (bedankt daarvoor, Kees) wat er mis is: men gaat
 maar door en door en door en door en door zonder zich ook maar 1 seconde
 te realiseren waar men nu eigenlijk mee bezig is.

 Het is daarmee de strategie (voor zover dat woord hier van toepassing
 zij) die onvermijdelijk tot een nederlaag LEIDT. Ik zie die nederlaag
 voor de zoveelste keer op ons afkomen, ik zie ook waarom het gebeurt,
 maar degenen die er verantwoordelijk voor zijn, zien het niet -want
 willen het niet zien. Want 'die gaan ervoor'. Ik vraag me dan af: waar-
 voor ?

 Als Thom de Graaf dan (weer eens) zegt 'dat je eerst moet nadenken voor
 je iets doet' (ik neem aan dat hij daarmee refereert naar die enge For-
 tuyn), dan vraag ik me meteen af wat hij dan zoal bedacht heeft. Want
 ik zie dat denken er dus niet aan af.
 Bij Dittrich zie ik dat dus wel; ik heb meer vertrouwen in Dittrich
 wanneer ik de man iets hoor debiteren waar ik het niet mee eens ben dan
 in de Graaf als die iets zegt waar ik me best in kan vinden. Zo erg
 (zwart-wit) is het !

 Ik hoop dat morgen het debat erg tegenvalt. Mochten de vonken er van af
 vliegen (wat op zich wel leuk is) en na afloop komt onze lijsttrekker in
 beeld dan wordt die zwart-witte indruk alleen maar versterkt.

 Ik vrees dat Thom de anderen de les gaat lezen. Dan valt de ramp niet te
 overzien... Wat hij zou moeten doen is -terwijl hij aan het woord is-
 demonstratief een paars vel papier verscheuren; aan het eind gooit hij
 de snippers dan achteloos achter zich.

 Zo'n gebaar zou al het andere compenseren.     :-)