Beeldvorming

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Fri Jan 10 14:30:55 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting "p.f.g.bos" <pfgbos at chello.nl>:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> EEN PAAR STATEMENTS OMTRENT DE BEELDVORMING VAN D66 (EN THOM BEVESTIG DAT
> NOG STEEDS)
>
> D66 WIL EN KAN NIET KIEZEN;  WE ZIJN NIET MEE GEGAAN MET DE VERANDERINGEN
> IN
> DE SAMENLEVING
> WE GEVEN DE INDRUK MEER OOG TE HEBBEN VOOR DE RECHTEN VAN DE VERDACHTE DAN
> DIE VAN  HET SLACHTOFFER
> DAT ZELFDE GELDT OOK VOOR DE VELE PROCEDURES VAN ASIEL ZOEKERS EN VRIJHEDEN
> VAN MINDERHEDEN
> WE HEBBEN TE VEEL DE LAATSTE 10 JAAR ONZE OREN LATEN HANGEN NAAR
> [...]

Peter,

Het probleem is dat ik het (hoe "fout/LPF achtig" ze ook zijn) met deze
statements eens moet zijn.
We zijn inderdaad achtergebleven bij de samenleving (nog erger: we zijn
kennelijk door de laatste verkiezingsuitslag in Mei 2002 niet wakker geschud!).
Het niet willen en kunnen kiezen zit ons als D66-er in het bloed, ik hoor al 36
jaar eigenlijk niets anders.
Vroeger hoorde ik ook nog wel eens opmerkingen in de trant van:
"Ik ben niet netjes genoeg om D66 te stemmen"
De laatste tijd veranderd dat meer in: "Bestaat D66 nog wel?"
Dat hebben we voor een groot deel aan ons zelf te danken. Het keer op keer NIET
kunnen uitleggen waar D66 nu eigenlijk voor staat. Het zonder enig verweer
laten plagieren van een aantal denkbeelden door andere partijen (Gekozen
burgemeester, referendum) maakt ons zwak, sterker nog, ik heb niemand van D66
openlijk horen zeggen dat Fortuyn deze denkbeelden rechtstreeks bij D66 gejat
heeft. Kennelijk zijn wij inderdaad te netjes voor straat gevechten, maar
bedenk wel dat dat is wat de burgers willen zien en dat hebben ze bij de LPF
donders goed begrepen. (Om dat vervolgens intern te gaan toepassen, iewat
doorgeschoten dus...)
Ik zag gisteravond overigens Thom samen met Lousewies als schilder in een
schoolgebouw optreden. Hebben ze tenminste een vak als ze niet gekozen worden!
Maar zonder dollen: het profileren op het item Onderwijs is een goede greep, we
moeten ons echter wel hoeden dat dit niet als een boemerang teruggekaatst wordt
door de andere partijen en onze ideen hieromtrent zeker niet laten kopieren
door andere partijen!!!

Ernst Debets
Zaanstad