De Graaf: D66 wil zijn paarse gezicht niet verloochenen

Fri Jan 10 13:30:43 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Feit is en blijft in ieder geval dat we in vele onderzoeken bij kiezers een
grote tweede keus zijn, maar nog steeds onvoldoende uitstraling hebben om
een klein deel van die grote groep kiezers die tussen een andere partij en
ons "twijfelt" ook over het streepje te trekken.
Eigenlijk twijfelen ze weinig meer: voorlopig zien de meesten het nog niet
zitten (weer) op "ons" te stemmen, hoe eens ze het inhoudelijk ook met ons
zijn. Gelukkig iis er nog een groepje dat bewust tegen die stroom ingaat en
daarom toch weer eens D66 gaat stemmen. Maar die zijn dan ook inhoudelijk
het meest overtuigt van het belang dat we blijven bestaan en meetellen als
authentiek liberaal-democratische stroming.

Hoe vervelend ook om te moeten constateren, de lage binding van onze kiezers
ligt niet of nauwelijks aan allerlei omstandigheden en andere klimaten, maar
vooral aan de (gemiddelde) uitstralingen van de meest zichtbare D66-ers en
het vertrouwen dat zij opwekken dat zij persoonlijk (nog) de gewenste
veranderingen misschien tot stand kunnen brengen. Andere partijen fluctueren
wel en slagen er wel in soms weer kiezers opnieuw aan zich te binden, wij
doen al een jaar ongeveer zo als CU en SGP: we houden een kleine kern
overtuigden vast en daarbuiten hebben we nauwelijks aantrekkingskracht meer,
ook niet onder die grote groep kiezers die ons oorspronkelijk en inhoudelijk
nog wel erg zien zitten.

Het blijft m.i. dus jammer dat we meer kandidaten niet prominenter in de
media, met name op tv, weten te krijgen naast Thom, want dat zou best een
kunnen helpen. Ook in onze eigen spotjes! En bij uitnodigingen voor
tv-programma's. Andere partijen, ook CDA, VVD en PvdA, zetten wel veel vaker
andere stemmentrekkers met een andere uitstraling dan hun lijsttrekker in.
Waarom toch ons tv-spotje alleen aan goede oude thom opgehangen, waarom in
de gekochte zendtijd niet ook Boris of een ander laten spreken en reageren
op onderwerpen waarmee zij het meeste aanspreken?

Het gaat er Juist Nu om te laten zien wie onze kiezers krijgen of houden als
ze ons toch bijvoorbeeld een zesde of zevende zetel of meer geven. Dat Thom
er zelf wel in blijft, gelooft iedereen wel, en zijn rol in een
kabinet(sformatie) of zelfs als eventuele leider van hoe dan ook enkele veel
grotere oppositiefracties is nu gewoon niet relevant in de ogen van (onze)
kiezers.

Fritz