Nationale Dag van de Vrijheid en Democratie

Wed Jan 8 13:44:25 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk van Lingen <henk at VANLINGEN.NET> forwarde een bijdrage van
 Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl><vreek at mail.ision.nl>,
>De opmerking van Henk van Lingen uit Utrecht lag ook op mijn tong. Marc, je
>bedoelt met 'idealisme' wat normaal 'metafysica' wordt genoemd.

 Sterker nog: ik meen dat de onderverdeling waaraan ik refereerde uit de
 metafysica (van Aristoteles) komt, toch ?

>De term 'idealisme' is vooral in de politiek groot geworden dankzij het
>marxisme dat alle niet-materialisten 'idealisten' noemde. Dat wou ik er
>even uit krijgen.

 [Wees maar niet bang: ik ben geen Marxist]

 De meest simpele verklaring daarvoor zou kunnen zijn dat men in de tijd
 van Marx nog de 'klassieke' onderverdeling hanteerde... geen post-hupsa-
 kee gedoe.

>Overigens, luisterend naar de Symphonie Fantastique van Berlioz, blijf ik
>blonde vrouwen en scientisten als Marc verrukkelijke mensen vinden.

 Kijk eens aan... volgens mij is dit de eerste keer dat ik het niveau
 van blonde vrouwen (domme blondjes ?) heb weten te bereiken... ik ga
 vooruit...    :-)

 Belangrijker: moet D66 een post-materialistische (nu gebruik ik die term
 ook al - is 'libertinistisch' niet fraaier ?) partij worden ? Als ik het
 goed begrepen heb dus wel.
 Belangrijkste is dat we er in elk geval hetzelfde onder verstaan (probleem
 met de filosofie -en adarom houd ik er niet zo van- is dat iedereen weer
 iets anders onder hetzelfde begrip lijkt te verstaan). Maar ik denk, dat
 dat nu wel goed zit...