advies gevraagd over posters plakken

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed Jan 8 00:25:33 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Oogst tot nu toe (dank, allen):

Cees Binkhorst wrote:

 > http://www.stickit.nl/news/plakken.html
 >
 > Of had je die al?

Ja, maar daar kon ik niets vinden over vorst. Bovendien hadden we
grofweg gedaan wat er stond (onze extra-zware Hema-behangplak bevatte
nog ander spul dan zetmeel overigens) en toch viel de poster (groot
formaat) er weer finaal weer vanaf. We deden dus iets goed fout. Kunnen
'professionele' plakkers wel of niet ook onder minder gunstige
omstandigheden (vorst) plakken?

De SP schrijft dat plakken met vorst niet kan:

http://zevenaar.sp.nl/basis_zevenaar/campagne.stm

Verder was er een site die de silica noemde (lijkt geen slecht idee), en
het DUN aanmaken van de lijm aanbeval:

http://squat.net/archiv/nl/nixnut/nixnut38.html

Marc-Jan Ahne (die ook reageerde) schreef tenslotte (ik kan de tekst die
hij erbij zette nu nog steeds niet op d66.nl vinden!):

<Marc-Jan Ahne, mag je wel aanhalen hoop ik>
Bart,

Op de campagnesite stond een stukje met tips. In ieder geval voeg ik wat
suiker toe hoewel ik niet met plaksel over de posters ga (nastrijken).
Licht vriezen lijkt me niet echt geweldig hoewel wij donderdag in de
stromende regen hebben geplakt en alles hangt nog steeds prima. Gewoon
plaksel voor zwaar behang, beetje suiker en een emmer schoon water met
doek mee om ervoor te zorgen dat de borden een beetje schoon zijn.

Heb even de tekst van de campagnesite erbij gezet!

Groet,

Marc-Jan Ahne
D66 Deventer

Wat is de beste methode voor het plakken van posters?
Normale behangselplak (voor extra zwaar behang) werkt in principe prima
en zeker als je er een pak (of half pondje) suiker door de behangselplak
roert (zorgt voor een 'laagje' die hard wordt). Smeer naast de poster
ook het bord in met behangselplak en bewerk naderhand nogmaals de hoeken
en de randen van de poster (zwakke plekken). Eventueel kan ter
versteviging de boven- en onderkant nog voorzien worden van watervaste
transparante tape. Verder is controleren erg belangrijk: regelmatig alle
borden bekijken om te zien of er iets op getekend is, over geplakt is of
losgelaten heeft, zodat dit op tijd hersteld kan worden. Ook is de
achterkant van de borden meestal zichtbaar, dus die kun je ook
beplakken. Als je ervoor kunt zorgen dat je de eerste bent met een
poster en dat de posters altijd netjes hangen, levert dat positieve
reacties op.
</Marc-Jan Ahne>