Nationale Dag van de Vrijheid en Democratie

Tue Jan 7 13:27:15 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl><vreek at mail.ision.nl>:
>Beste Marc,
>Wat behelst jouw "materialisme" precies? En verder, dat de
>N&W-propagandisten vooral schrikken van nihilisme lijkt me wat beperkt.

 De onderverdeling verdeling is:
 - idealisme (beginselen: er is een hogere bedoeling, zin of een opperwezen)
   vs.,
 - materialisme (beginsel: er is niets meer dan datgene dat verankerd zij
   in de materie; oftewel: de beginselen van idealisten zijn onjuist),
   met daarnaast,
 - het nihilsme (geen beginselen).

 Je ziet idealisten vaak afgeven op het materialisme en dan suggereren
 dat het iets uitstaande zou hebben met consumentarisme (kopen, kopen,
 kopen). Maar dat is volslagen lariekoek; men trekt het begrip dat
 (uiteraard opzettelijk) volkomen uit z'n verband.

 Marc Fluks