Dow Chemical klaagt overlevenden Bhopal aan

Nick van der Beek nickvdb80 at HOTMAIL.COM
Sun Jan 5 16:59:05 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Mark Koek <mark at koek.net>

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Als je daar nog niet van overtuigd bent kun je nog wat verder kijken op
>http://www.bhopal.org/ -- als je een beetje sterke maag hebt.

Ik vroeg me niet af waarom deze mensen protesteren, maar waarom ze MOETEN
protesteren (het kan aangeven dat andere instituties niet goed werken, wat
blijkbaar ook het geval is.

>Ik geloof dat er al vele jaren wordt geprocedeerd, maar de Indiase
>bureaucratie is legendarisch traag en Dow voert een vertragingstactiek.

Vergeet ook niet dat er al een schikking is geweest, de overheid heeft een
schikking met UC getroffen ten bedrage van $470 Miljoen in 1989. Dat is dus
minimaal 750 Miljoen nu.....
>Ondertussen gaan er nog steeds regelmatig mensen dood en worden
>misvormde kinderen geboren. Alle reden voor een bescheiden demonstratie,
>lijkt me.
>
>Daarbij, vreedzaam protest en een rechtszaak sluiten elkaar toch ook
>niet uit?

Hoeft niet, maar als men gekozen heeft om het geschil voor een rechter de
brengen vind ik persoonlijk dat je het daar ook moet laten. Dat is een van
de functies van het recht, geschillen beslechting. Op het moment dat je druk
uitoefent om op andere dan juridische argumenten je gelijk te halen speel je
naar mijn mening vals, net zoals ook bedrijven zich bij geschillen van
bepaalde activiteiten ver moet houden.

Dow stelt zich hier op het standpunt dat de claim is afgedaan (de indiase
overheid stelde dat ze optrad namens alle slachtoffers). Dan is daarna
protesteren mogelijk onrechtvaardig, als je de schade (formeel) vergoed
hebt, moet je niet later nog een keer aangesproken worden. Over is over. Wat
heeft de overheid met al dat geld gedaan? 750/600= 1.25 miljoen per
slachtoffer. Dat is tamelijk veel, toch hebben slachtoffers nog steeds geen
cent. Daar is dus iets gruwlijk fout gegaan.

Ze laat haar eigen mensen sterven, en dat al 18 jaar lang. In de tussentijd
heeft ze wel een atoombom gemaakt en enkele SU-35 super Flankers kunnen
kopen.

Mij lijkt de overheid op het moment meer schuldig dan Dow, (vergeet niet dat
er tegen de directeur van UC nog een strafklacht loopt, dus die komt
mogelijk ook nog aan de beurt).

Het feit dat er nu een aanklacht loopt in (het lucratievere) Amerika toont
aan dat er duidelijk wel advocaten geinterreseerd zijn, de vraag is alleen
of het wel goed is dat een bedrijf twee keer schadevergoeding zou moeten
betalen voor hetzelfde feit. Maar daar zal ook wel meer mee aan de hand
zijn.

Al met al heb ik wel antwoord gekregen op mijn vraag of hier instituties
gefaald hebben, en jammergenoeg is het antwoord bevestigend. Sptijtig genoeg
zien we dit niet in het gedrag van de slachtoffers terug, maar bij de
overheid zal wel waarschijnlijk al helemaal niets te halen zijn. De optie
van Forumkeuze ontbreekt daar namelijk, en zal een lokaal gerecht echt de
overheid hard aan durven pakken?

Nick

>Mark

>(D66 at nic.surfnet.nl).
>tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66
>alleen: SIGNOFF D66
>Het on-line archief is te vinden op:

Help STOP SPAM: Try the new MSN 8 and get 2 months FREE*