De overheidsmachine loopt als een zonnetje?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat Jan 4 22:07:35 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nee, niet echt. Maar na onze opknapbeurt wel!

De nieuwsbrief van politiek-digitaal attendeerde me op een stuk van
    Arthur Docters van Leeuwen, Wim Deetman, Ivo Opstelten, Marco
Pastors en Roel in 't Veld.
(http://www.politiek-digitaal.nl/egovernment/geen_dode_letter.shtml)

Vooral in de eerste helft ervan staat een analyse die me uit het hart
gegrepen is (zie ook mijn vorige posting).

Hoe kunnen we, kijkend ook naar voorbeelden uit de ons omringende
landen, ons openbaar bestuur beter organiseren, met criteria als
doelmatigheid, transparantie, efficientie, participatie.

Kan D66 niet eens krachtig op de agenda plaatsen dat we vooral een
competente overheid willen die doet wat haar burgers van haar verlangen,
zo eenvoudig en doelgericht mogelijk, en tegen redelijke kosten.

Verandering kost tijd, geld, vallen en opstaan, altijd moeizaam, en soms
zelfs schier onmogelijk. Toch, met een resultaatgerichte, experimentele,
flexibele instelling, met de wens om van alles en iedereen te leren, het
bruikbare in iedere suggestie te zoeken, ben ik er van overtuigd dat de
burgers toch snel weer trots zullen worden op 'hun' overheid.

Met zoveel rapporten, notities, discussiestukken enz. moet het voor het
campagneteam toch mogelijk zijn een aantal aansprekende voorbeelden aan
te voeren.

D66 krijgt erg weinig publiciteit, onterecht als je ziet wat de andere
partijen inbrengen, maar met een zuivere kijk op de oorzaak van de
onvrede en met een goed gevoel voor de richting waarin we oplossingen
kunnen vinden moet dat obstakel toch te overwinnen zijn.

Desnoods moet men maar eens een kijkje nemen op
http://www.spinproject.org/index.html (nee nou niet direct bij het lezen
van de term 'spin' gillend op de vlucht slaan :-) )

Bart Meerdink