Brandexpert Vos werpt nieuw licht op Enschede?

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Wed Feb 26 11:20:09 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het zou toch bizar zijn, als drie jaar na de ramp in Enschede (en
lang na het sluiten van het onderzoek) pas duidelijk wordt waardoor
de ramp is ontstaan.
Dan is er toch in de manier waarop het onderzoek is verricht 'iets'
dat 'wringt.'
Ook dat het door een niet bij het onderzoek betrokken persoon
duidelijk wordt, 'klikt' volgens mij niet.

Zou het niet zo moeten zijn dat alle aspecten van dit type onderzoek
die niet, of niet volledig, verklaard kunnen worden, op een of andere
manier meer bekendheid krijgen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat er een wettelijk voorschrift zou
zijn, waarin zou staan dat _altijd_ mogelijke oorzaken die onderzocht
zijn, in een lijst moeten worden opgenomen met de vermelding of het
geheel, gedeeltelijk of niet, duidelijk zou zijn wat de bijdrage is
in het voorval.

Niet verklaarde gebeurtenissen of waarnemingen, waarvan niet direkt
aangenomen wordt dat ze hebben bijgedragen, zouden _ook_ in de lijst
moeten worden opgenomen.

Deze lijst kan dan gepubliceerd worden en als er dan ergens iemand is
die daar een verklaring voor zou weten, kan die naar voren komen en
dit duiden.

Nu is het zo dat 'men' denkt alle know-how bevraagd te hebben en daar
genoegen mee neemt. Dit kan natuurlijk ook anders.

Groet,

Cees

PS. Opgeworpen aarde, die niet verklaard is, gas onder de bunker(s)
en gasleidingen die nu nog moeten worden onderzocht.
Wat zijn de consequenties voor het (nieuwe?) verspreidingsbeleid voor
vuurwerkopslagplaatsen en aanpassingen in de voorschriften?

http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1046154303729.html
[knip]
Naar aanleiding van Vos' bevindingen heeft advocaat-generaal A.
Welschen eind vorige week de recherche opdracht gegeven alsnog
onderzoek te doen naar gasleidingen op het terrein van het voormalige
vuurwerkbedrijf SE Fireworks. Door de explosies en brand op 13 mei
2000 kwamen 22 mensen om het leven en raakten honderden gewond.

Vos: ,,Ik heb anderhalve week geleden in het bijzijn van de politie
onderzoek gedaan op het terrein van Fireworks. De daar door mij
aangetroffen sporen heb ik gelegd naast getuigenverklaringen, foto-
en filmopnames en eerdere onderzoeken, ook dat van de commissie
Oosting die destijds de ramp heeft onderzocht. Mijn bevindingen
wijzen er op dat zich onder en in de vuurwerkbunkers
gas heeft verzameld dat uiteindelijk is geëxplodeerd. Ik kan zaken
verklaren die tot op heden moeilijk of niet verklaarbaar waren. Dan
heb ik het over explosies die aarde de lucht in deden vliegen,
kraters, rookpluimen en gelijktijdige explosies in verschillende
ruimtes.''

Vos komt tot andere conclusies dan de commissie Oosting die
maandenlang onderzoek deed naar de vuurwerkramp. TNO en het
Nederlands Forensisch Instituut (NFI) onderzochten voor de commissie
de oorzaak van de eerste brand en het verband met daaropvolgende
branden en explosies. Zij concludeerden dat de zeer krachtige
ontploffingen alleen werden veroorzaakt door vuurwerk.

Het onderzoek liet ook vragen onbeantwoord. Zo bleef de relatie
tussen het vuurwerk en waargenomen kraters en vuurbollen onduidelijk.
Dat gold ook voor de rol van een licht (zelf)ontbrandbaar
ontstekingslont.
[knip]